Verstappen boekt in VS vijftigste grand prix-zege, Hamilton verliest tweede plek
Max Verstappen heeft zondag, onder toeziend oog van de Britse prins Harry, de vijftigste grand prix-zege in zijn carrière geboekt. In de Verenigde Staten moest hij er wel hard voor werken, mede door problemen met zijn remmen.
Door de vijftigste zege heeft Verstappen nog maar één grand prix minder gewonnen dan Alain Prost en twee minder dan Sebastian Vettel. Maar ook die coureurs kan hij binnenkort voorbij.
Lewis Hamilton finishte binnen twee seconden achter hem als tweede, maar raakte zijn plek kwijt door een straf. De plank onder zijn wagen lag te laag. Lando Norris schoof door naar de tweede plek, Carlos Sainz naar de derde. Ook Charles Leclerc werd door een laaghangende plank gediskwalificeerd.
Alle teams moeten de plank onder hun auto op dezelfde hoogte hebben. Anders ligt de ene auto lager op de weg dan de andere en ontstaan er verschillen qua aerodynamica. Dat wordt gecheckt door te kijken hoe ver de plank afgesleten is.
Start vanaf zesde plek
Verstappen moest vanaf de zesde startplek beginnen, doordat zijn snelste tijd in de kwalificatie werd afgenomen. Vanaf die plek moest hij proberen om snel de weg naar voren te vinden voor die bijzondere vijftigste zege.
Maar het was met 30 graden warm in Austin. Door de hitte en het hobbelige circuit was het voor de coureurs weer belangrijk om goed de banden goed te managen. Dus meteen vol risico het gaspedaal indrukken om George Russell, Carlos Sainz, Hamilton, Lando Norris en Charles Leclerc in te halen zat er niet in.
Maar bij de start wist Verstappen wel meteen een plekje te winnen, dat deed hij ten koste van Mercedes-coureur Russell. En ook McLaren-coureur Lando Norris kende een goede start, hij passeerde vrijwel meteen de Monegask Leclerc en pakte daarmee al in de eerste ronde de koppositie.
Als eerste de pits in
Hoewel Verstappen zijn banden aan het managen was, wist hij met zijn met stars and stripes versierde auto wel al in de vierde ronde Sainz in te halen en na elf rondes was een virtuele podiumplek ook al binnen, toen hij Leclerc voorbij ging. Op dat moment had hij alleen Hamilton en Norris nog voor zich.
De vraag was toen voor hoeveel pitstops Verstappen zou gaan en daar kwam snel een antwoord op. Als eerste van de topcoureurs maakt Verstappen een pitstop, hij ging voor een nieuw setje medium-banden. Dat betekende dat hij sowieso twee pitstops zou moeten maken.
Nadat alle topcoureurs een eerste pitstop hadden gemaakt, werd duidelijk dat de drievoudig wereldkampioen alleen nog Norris voor zich had rijden.
Weer aan de leiding
Maar Verstappen is dit jaar oppermachtig in de Formule 1 en wilde ook even aan de koploper laten zien hoe goed hij eigenlijk is. Norris daarentegen maakte onderweg wat meer foutjes en gaf de Nederlander daarmee de kans om dichterbij te komen.
Zelfs zo dichtbij dat Verstappen na 28 rondes Norris fraai wist te passeren en de eerste plek overnam. Op precies de helft van de race had de coureur zijn inhaalrace naar de eerste plek voltooid.
De tweede pitstop van Verstappen was niet de snelste, maar hij had nog wel genoeg tijd over om voor de McLaren-coureur weer op het circuit te komen. Achter de twee vochten Leclerc en Hamilton voor de derde plek.
Norris besloot niet meteen de handdoek in de ring te gooien en probeerde aan te haken bij Verstappen. Maar al snel reed Verstappen weer weg bij de Brit.
Hamilton drukt het gaspedaal in
Een andere Brit op het circuit, de zevenvoudig wereldkampioen Hamilton, bleek op zijn mediumbanden wel het juiste tempo te hebben gevonden. Hamilton wist Leclerc voorbij te streven en haalde op zeven rondes voor het einde ook Norris in. Het gat naar Verstappen was nog wel fors, zo'n vijf seconden.
Hamilton liep flink wat tijd in en naderde Verstappen op minder dan twee seconden. Maar Verstappen stond de eerste plek niet meer af. Hamilton eindigde daardoor als tweede en Norris completeerde het podium.
Later kreeg Hamilton dus een straf aan zijn broek, waardoor Norris naar de tweede plek doorschoof. Carlos Sainz werd de nieuwe nummer drie.