NOS Voetbal

Het verhaal achter het nieuwe shirt van Oranje: geen 'goudvis', wel Frenna

  • Jonna ter Veer

    redacteur NOS Sport

  • Jonna ter Veer

    redacteur NOS Sport

Vandaag is het nieuwe tenue van het Nederlands voetbalelftal gepresenteerd dat deze zomer ook zal worden gedragen bij het EK in Duitsland. Het is een volledig oranje thuistenue en een blauw uittenue met geometrische patronen.

Komende vrijdag zal het Nederlands elftal, in de oefenwedstrijd thuis tegen Schotland, het shirt voor het eerst dragen.

Om de twee jaar wordt zo'n nieuwe outfit voor de spelers en speelsters van Oranje ontworpen. Welk verhaal zit erachter?

"We hopen 17- en 18-jarige jongens en meisjes te inspireren", aldus Dave Dekker, commercieel directeur KNVB, die namens de voetbalbond mede over het tenue beslist.

Dekker vertelde het Amerikaanse designteam van Nike, dat sinds 1996 voor de ontwerpen tekent, onder meer welke muziek er onder Nederlandse jongeren populair is. "Zoals Frenna en Broederliefde."

Als alle ogen van de wereld, of Europa, op je gericht zijn, maakt het uit wat je draagt. Ook als je geen ijdele voetballer bent.

"Tijdsgeest is belangrijk", zegt Dekker. "In de tijd van Arjen Robben op het WK in Brazilië in 2014 moest alles zo strak mogelijk. Nu willen spelers de shirts juist wat losser dragen."

Krijgen ze hun zin? "De lossere fit zie ik niet echt terug", zegt modejournalist Arno Kantelberg. "Het zit allemaal behoorlijk strak. Het broekje helemaal."

'Rommelig gemixte Mondriaan'

Voor de bond is één ding cruciaal: de wereld oranje kleuren. Dat werd bij het thuisshirt letterlijk genomen.

"De stof lijkt bijna seersucker", zegt Kantelberg. Dat is een stof die vroeger vooral werd gebruikt voor zomerse mannenkostuums.

Het thuistenue doet hem denken aan Scandinavisch design, strak. "Er moeten zo weinig mogelijk toeters en bellen aan zitten. Dat leidt alleen maar af."

Op het uittenue is de modejournalist kritischer: "Het is een beetje jaren tachtig met die rechthoekige vormen. In de jaren tachtig was alles in de stijl van de kunstenaar Mondriaan, maar dan rommelig gemixt, omdat dat jong en stoer is."

Het oranje front is een breuk met het vorige thuistenue. Daarbij vielen vooral de lichte strepen op in het oranje.

Het bleek mede een verwijzing te zijn naar de rugtatoeage van Memphis Depay: de Nederlandse leeuw. De strepen waren bedoeld als leeuwenmanen.

Hoe zit het met het EK 88-shirt?

Het Europees kampioenschap is dit jaar in Duitsland. Voor veel voetballiefhebbers die de jaren 80 hebben meegemaakt staat het EK van 1988 in West-Duitsland op hun netvlies gebrand.

  • ANP
    De rugtattoo van Memphis inspireerde het vorige Oranje-shirt
  • ANP
    Memphis tijdens de UEFA EK-kwalificatie wedstrijd tussen Nederland en Gibraltar in 2023

Het team van Marco van Basten en Ruud Gullit versloeg West-Duitsland en daarna de voormalige Sovjet-Unie en ging namens Nederland naar huis met de titel.

Het shirt van toen kent de bijnaam 'het goudvissenshirt'.

Marco van Basten in actie tegen de Sovjet Unie tijdens de finale van EK voetbal 1988 in Duitsland.

De KNVB wilde niet in het nieuwe design naar dit gewonnen toernooi verwijzen. In een presentatievideo op sociale media met bondscoach Ronald Koeman en Frenkie de Jong wordt overigens wel uitgebreid stilgestaan bij de Europese titel uit 1988.

De goudvis sneuvelde dus aan de tekentafel, wel werd de leeuwenkop teruggebracht - in babyblauw. Het is de vraag hoe hard die gaat grommen naar de tegenstanders.

Nederland zit in groep D met Frankrijk en Oostenrijk. Wie na de groepsfase de tegenstanders worden, is uiteraard nog gissen.

De loting voor het EK 2024

Toch kloppen de landsvlaggen op het shirt bij elke nieuwe wedstrijd. Daarover wil Dekker nog wel iets verklappen.

"Er gaat speciaal een drukpers mee."

Lelijk of niet

Welk ontwerp ook wordt gedragen, alles staat of valt met één ding: dat Nederland er kampioen in wordt.

"Het esthetische succes van een shirt wordt bepaald door de uitslag op het veld", zegt Kantelberg. "Het tenue uit 1988 is het allerlelijkste Oranje-tenue ooit, maar ja, beker gewonnen, dus het shirt werd ook een (retro) succes."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl