Met Black Friday voor de deur is het topdrukte bij de webwinkels. Maar in veel van de pakketjes die worden bezorgd, zit niet alleen een product, maar ook veel lucht. Gemiddeld genomen is een doos zelfs voor de helft leeg.
Dat is veel loze ruimte, als je bedenkt dat er op drukke dagen zo'n twee miljoen pakketjes rondgaan in Nederland. Die allemaal plek innemen in vrachtauto's en bestelbusjes.
NOS op 3 zocht uit hoeveel lucht we in totaal rondsturen op een piekdag als Black Friday, en wat de gevolgen zijn van al die lege ruimte.
Dat webwinkels soms halflege dozen versturen heeft gevolgen. Bijvoorbeeld voor de pakketindustrie, die door grote pakketten met meer en grotere voertuigen rondrijden dan nodig. En dat kost geld.
Maar dat is niet het enige. Het levert ook extra ritten op, en dus meer uitstoot. "De sector wil CO2 besparen en toch de bedrijvigheid hoog houden", zegt Merle Blok, programmamanager logistiek bij onderzoeksinstituut TNO. In dat licht is lucht vervoeren volgens haar "nooit een goed businessmodel".
Daarnaast is er voor grote dozen meer verpakkingsmateriaal nodig, wat de consument thuis weer weggooit. Er zijn daarom al webshops die machinaal inpakken, waarmee ze plastic en karton kunnen besparen. Maar dat is voor de kleinere webshops dan weer financieel onhaalbaar.