Vroeger ging het ongeveer zo: je betaalde 60 euro voor een spel en dat was het dan voor de maker. Dat is veranderd: de aankoop van een spel zoals FIFA19 (dat gisteren verscheen) is nu slechts het begin. Door heel kleine betalingen, microtransacties ín het spel, verdient maker EA meer ná de verkoop van het spel dan mét.
De game-industrie pakt miljarden: in 2017 werd 100 miljard euro verdiend. Bioscoopfilms zo'n 34 miljard en de muziekindustrie 15. In deze video leggen we uit hoe gamemakers zo cashen:
Rockstar, de maker van de game GTA V, heeft dit verdienmodel tot kunst verheven. Sinds die game vijf jaar geleden uitkwam, haalden ze er een omzet mee van 5 miljard euro. Het spel is inmiddels voor 25 euro uit de koopjesbak te grissen: de microtransacties zijn zó lucratief dat het eigenlijk niet eens meer nodig is om geld te vragen voor het spel zelf.
Dat geldt helemaal voor Fortnite, de gratis kaskraker van dit moment. De makers verdienen geld door skins (een outfit voor je gamepersonage) en danspasjes te verkopen voor 10 à 15 euro per stuk. "Koop je die skins niet, dan hoor je er niet bij. Het is als vroeger op het schoolplein. Iedereen had knikkers, dan wil jij ook knikkers. Ik ken 14-jarigen die daarom honderden euro's uitgeven", zegt gamer en Twitch-streamer EsileJoy.
Het verdienmodel voor grote games is rechtstreeks afgekeken van mobiele games als Candy Crush Saga en Angry Birds. David Nieborg, hoogleraar Media Studies: "In de media is met name aandacht voor Triple A-games. Maar ondertussen verdienen games als Candy Crush enorm veel geld. GTA V is heel groot, maar nog veel meer mensen spelen Candy Crush."
Die games zijn onder meer zo winstgevend geworden met loot boxes. Schatkistjes met een onbekende inhoud: je weet niet waar je voor betaalt. Gokken, zegt de Nederlandse en Belgische kansspelcommissies. Waarop games als Counter-Strike: Global Offensive, Overwatch en Heroes of the Storm loot boxes uit hun spellen verwijderden.