Nieuw kijkwijzersymbool voor aankopen in games
De Europese kijkwijzer voor computerspellen krijgt een nieuw symbool dat consumenten waarschuwt voor zogenoemde in-game aankopen. Aan het eind van het jaar zal het betaalicoontje op de verpakkingen in de winkel te vinden zijn.
Volgens PEGI, de organisatie die de leeftijdsclassificatie en inhoudspictogrammen bepaalt, is het van belang dat ouders weten dat hun kinderen de mogelijkheid hebben om tijdens het spelen dingen te kopen. "Zo kunnen ze bepalen of ze de uitgaven van hun kind in de gaten willen houden of willen beperken", zegt de directeur.
Een manier waarop spelers geld in een game kunnen uitgeven, is in de vorm van loot boxes. Daarmee krijgen ze nieuwe voorwerpen zoals kleding of wapens.
De Nederlandse Kansspelautoriteit zei eerder dat die virtuele kistjes in games niet door de beugel kunnen, als spelers de mogelijkheid hebben om ze door te verkopen. Daarmee overtreden de game-ontwikkelaars de gokwet.
NOS op 3 legde eerder dit jaar uit hoe het precies zit met die loot boxes: