Aangepast

'We zijn veel te braaf, op een gegeven moment is het klaar'

  • Yvonne Roerdink

    redacteur

  • Yvonne Roerdink

    redacteur

"We zijn altijd veel te braaf", zegt Bert Snel, leraar van de Elckerlycschool in Hilversum. "Ik zit 36 jaar in het onderwijs. Ik vind ons veel te aardig. Nu zijn er initiatieven vanuit het veld gekomen en dat waardeer ik wel."

Snel wil dan ook meteen doorpakken als deze actie niks uithaalt, ook al staat dat haaks op zijn plichtsbesef naar de kinderen toe. "Heel erg, maar op een gegeven moment is het ook wel een keer klaar."

Vanochtend vroeg kwamen leerkrachten van elf openbare scholen uit Hilversum bij elkaar. Tijdens een ontbijt overlegden ze met elkaar en met de onderwijsorganisatie.

Hoge werkdruk

Leraren in het basisonderwijs ervaren onder meer een hoge werkdruk omdat ze door het passend onderwijs meer leerlingen in de klas hebben gekregen die veel aandacht vergen. En omdat ze veel tijd kwijt zijn aan administratief werk.

"Ik heb vaak het idee dat mijn werkdag om half drie begint, als de kinderen weg zijn", zegt docent Snel. "En dan moet je nog van alles doen. Analyseren, plannen maken, overleggen. Er is nooit een dag dat je naar huis gaat en dat je denkt, ik heb alles af."

Vakman

Het is ergernis nummer één: de berg administratie die een leerkracht moet bijhouden. Nadat de leerlingen naar huis zijn, moet de juf of meester allerlei gegevens vastleggen voor de inspectie, voor ouders, voor het systeem.

"Het is een enorme papierberg waar je mee bezig bent", zegt Nils Bakker, directeur van de Goudenregenschool. "Er wordt aan leraren gevraagd om elke handeling die ze doen te verantwoorden op papier. Terwijl, als je een vakman bent en je krijgt vertrouwen, dan weet je dat je het beste wil voor die kinderen en het beste doet voor die kinderen."

Lage salarissen

Schooldirecteur Bakker maakt zich ook grote zorgen over het effect van de lage salarissen. Want die schrikken potentiële nieuwe leerkrachten af. "Als je nu het onderwijs in wilt en je hebt de keuze, dan kies je voor het voortgezet onderwijs. Want de startsalarissen liggen daar 7 procent hoger. En je eindsalaris is bijna 16 procent hoger. Het is heel vreemd dat daar zo'n verschil tussen zit."

"Hebben de kleuters die nu in groep 1 zitten straks in groep 7 of 8 nog wel een goede leerkracht voor de klas?", vraagt Bakker zich hardop af.

Marloes Sweijen van de Violenschool in Hilversum is nog maar twee jaar geleden afgestudeerd van de pabo. Zij voelde ondanks de lagere salarissen de roeping om op een basisschool les te geven Maar op sommige zaken was ze niet voorbereid.

"De vergaderingen na schooltijd, de besprekingen. Alles wat nog geregeld moet worden, zoals sportdagen, Sinterklaas, het kerstfeest. Dat krijg je niet op de pabo. Dat is waar ik het meest van geschrokken ben."

Ze klinkt nu al moe en lijkt zich zorgen te maken. "Nogal ja. Voor je het weet ga je je collega's achterna die met een burn-out thuis zitten. Ik hoop het niet."

'We zijn veel te braaf, op een gegeven moment is het klaar'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl