Giro-blog
NOS WielrennenAangepast

Milan pakt sprinthattrick • Merlier en Groves buiten top-10 • Van Dijke vierde

Lees hier terug hoe de dertiende etappe van de Giro d'Italia verliep:

liveblog gesloten

A domani!

We houden ermee op hier in Cento. Lang was het oersaai, maar door plots waaiergeweld werd de finale toch nog zeer interessant. In de sprint bleek toch maar weer dat Milan in de sprint onverslaanbaar is. Zeker met zo'n imposante Lidl-Trek-trein waar hij achter hangt.

Zaterdag is het in de Giro weer een heel andere tak van sport: tijdrijden! Daar zullen we een strijd gaan zien tussen Ganna en Pogacar, die nog steeds ongenaakbaar in het roze rijdt. Ook vandaag kwam zijn trui niet in de problemen.

Morgen zijn we terug met een liveblog. Tot dan, ciao!

Etappe 14: vlakke tijdrit voor de pure hardrijders

Etappe 14 is de tweede individuele tijdrit van deze Giro. Een race tegen de klok, maar dit keer niet met finish bergop. Ruim 31 kilometer lang blazen over vlakke wegen in de buurt van het Gardameer. En dat betekent dat Filippo Ganna de grote favoriet is. Of gaat Pogacar hem weer verslaan?

De eerste renner vertrekt om 13.20 uur, de laatste renner Pogacar finisht tussen 17.00 uur en 17.15 uur.

Het profiel van etappe 14

Markus soleert in Veenendaal door stortbui naar eerste zege dit jaar

Riejanne Markus heeft op knappe wijze de eendaagse wielerkoers Veenendaal-Veenendaal op haar naam geschreven.

De 29-jarige renster van Visma-Lease a Bike kreeg tijdens een solo onder andere te maken met een enorme stortbui, maar hield stand en kwam als winnaar over de streep.

Lees het hele wedstrijdverslag hieronder:

En dat is drie, Milan sprint opnieuw naar ritwinst in Giro d'Italia

Jonathan Milan heeft de dertiende etappe van de Giro d'Italia gewonnen. De renner van Lidl-Trek boekt daarmee zijn derde ritzege in de editie van 2024.

Stanisław Aniołkowski wordt tweede, voor Phil Bauhaus en Tim van Dijke, die namens Visma - Lease a Bike vierde wordt. Tadej Pogacar behoudt de leiding in het algemeen klassement.

Lees het hele wedstrijdverslag hieronder:

Ondertussen in Noord-Frankrijk: Belg Vangheluwe juicht bijna te vroeg

De vierde etappe van de Vierdaagse van Duinkerke (die zes dagen duurt) is gewonnen door de Belg Warre Vangheluwe. De 22-jarige neoprof van Soudal-QuickStep was de enige van een kopgroep van vier die het peloton wist voor te blijven, al scheelde dat een haar.

Vangheluwe rekende samen met de Fransen Alexis Gougeard en Samuel Leroux op drie kilometer van de streep de ontsnapte Leidenaar Tomas Kopecky (Tour de Tietema-Unibet) in en hield genoeg over om in de laatste kilometer zelf weg te springen. Terwijl zijn vluchtmakkers werden opgeslokt door het peloton, stak Vangheluwe triomfant de armen in de lucht. Hij had echter niet door dat Sam Bennett (winnaar van de vorige twee ritten) zijn wiel nog naast hem over de streep drukte. Ook de Ierse sprinter stak zijn vinger in de lucht, maar uit de finishfoto bleek toch echt dat Vangheluwe zijn eerste profzege mag bijschrijven.

De finishfoto van de vierde etappe in de Vierdaagse van Duinkerke: de juichende Vangheluwe houdt millimeters over op Bennett.

Milan over waaiergeweld: 'Laten we zeggen dat ik achterop raakte'

Milan pakt zijn derde ritzege, maar daar leek het vijftig kilometer voor het einde totaal niet op. De Italiaan kwam in de problemen, nadat hij zich liet verrassen door de waaiers die ontstonden. Breuken in het peloton.

"Laten we zeggen dat ik een beetje achterop raakte en toen werd het op de kant gezet", zei Milan na afloop. Met man en macht werd hij teruggebracht in het voorste peloton. "De jongens deden geweldig werk. We duwden vol gas om terug te komen bij de eerste groep."

In de sprint was het de vraag of Milan misschien te veel energie had ingeleverd om voor de dagzege te spurten. Nee, hoor. Dankzij zijn ploeg. "Ze leverden mij op de perfecte positie af. We wisten dat we kalm moesten blijven in de laatste bocht en dat deden we. Indrukwekkend hoe de jongens hun deel deden en gas gaven voor dit koningsdoel. Ik ben heel blij en super trots op het team."

Milan viert zijn derde ritzege

UITSLAG | Bekijk de uitslag van etappe 13

FINISH | Merlier en Groves buiten top-10

Een totaal mislukte sprint voor de mannen die loerden op de dagzege. Merlier en Groves eindigen buiten de top-10.

FINISH | Van Dijke vierde

Aniolkowski wordt tweede, Bauhaus is derde. En opvallend genoeg is Tim van Dijke vierde. Hugo Hofstetter finisht als vijfde.

FINISH | Milan wint!

Milan pakt zijn derde ritzege!

Nog 1,0 km | Lidl-Trek op kop

De laatste kilometer is begonnen. Milan heeft drie mannen op kop van het peloton...

Nog 2,0 km | En bochten maar

De laatste twee kilometer gaan beginnen en nu volgen in rap tempo nog vijf bochten...

Nog 2,6 km | Merliers mannen op kop

Alaphilippe doet kopwerk voor Merlier. En dan komen de mannen van Milan keihard langszij.

Nog 3,0 km | Daar komen de sprinters

De klassementsrenners zijn binnen drie kilometer van de streep en dus zijn de klassementsrenners veilig. En daar komen de sprintmannen...

Nog 3,9 km | Peloton op lint

Nog minder dan 4 kilometer en door de bochten is het peloton uitgerekt al. Positioneren is nu prioriteit nummer 1...

Nog 5 km | Gas wordt ingetrapt

Bij het passeren van de vlag voor de laatste 5 kilometer geeft iedereen even extra gas, want het draaien en bochten gaat zo beginnen. Rotonde over, bochtje om en dat op volle snelheid.

Nog 7,5 km | Treintjes kijken in peloton

Wie zit waar in de sprint? Dat is toch altijd moeilijk te zien. Voor de komende kilometers bieden de verschillende treintjes wat overzicht.

  • Rood-gele trein: voor Milan (Lidl-Trek)
  • Blauwe trein: voor Groves (Alpecin)
  • Blauw-witte trein: voor Merlier (Soudal-QuickStep)
  • Witte trein: voor Bauhaus (Bahrain)
  • Oranje-blauwe trein: voor Ewan (Jayco AIUIa)
  • Rode-trein: voor klassementsrenner Thomas (Ineos)
  • Nog een witte trein: voor rozetruidrager Pogacar (UAE)

Nog 9,7 km | We gaan sprinten: dit zijn de kanshebbers

Wie maken straks het meeste kans?

  • Jonathan Milan, de drager van de paarse puntentrui, won al twee sprints en gaat vandaag voor een hattrick. Maar hoeveel kracht heeft het gekost om in het waaiergeweld terug te keren vooraan?
  • Tim Merlier en Kaden Groves komen steeds vlak achter Milan over de streep en willen nu graag een keer eerder zijn. Merlier kampt met naweeën van een val en verloor twee dagen terug zijn tweede plek na een declassering wegens gevaarlijk sprinten. Groves werd al twee keer tweede en kan vertrouwen op een sterke Alpecin-leadout.
  • Daarachter zijn nog meer sprinters die zullen azen op een stuntje. Denk aan Phil Bauhaus, Juan Sebastian Molano, Alberto Dainese, Caleb Ewan, Fernando Gaviria, Danny van Poppel, Tobias Lund Andresen, Laurence Pithie en Giovanni Lonardi.

Nog 11 km | Acht seconden over

De laatste vluchter De Pooter gaat worden teruggepakt. Een alles-of-niets-poging van de Belg eindigt in het niets.

Nog 13 km | Zo zien de laatste kilometers eruit

De laatste kilometers van rit 13 zijn behoorlijk bochtig. We tellen vijf bochten in de laatste 2 kilometer.

Bekijk hieronder de route door het centrum van Cento:

De laatste kilometers van Giro-etappe 13 uit de lucht

Nog 15 km | Sprinttreintjes vormen zich

In het peloton vormen de sprintploegen hun treintjes. In volle vaart bulderen ze af op de finish in Cento, nog 15 kilometer verderop.

Vooraan bij de twee koplopers blijft alleen De Pooter nog over, want Marcellusi kan niet meer en lost.

Nog 19 km | Val in peloton!

Oeps, en een val in het peloton. We zien David Dekker erbij, Costiou ook. Maar verder geen grote sprintmannen erbij. Wel vervelend als je nu achteraan het peloton zit. Want dan moet je weer veel goedmaken.

Nog 20 km | Tweetal heeft een halve minuut

De twee vluchters De Pooter en Marcellusi hebben nog steeds een gaatje op het peloton, een kleine halve minuut, maar dat gaan ze toch niet volhouden?

Nog 30 km | Toch nog een aanval

Nee, niet iedereen neemt genoegen met dit koersverloop. Twee waaghalzen, Dries De Pooter (Intermarché-Wanty) en Martin Marcellusi (VF Group-Bardiani), hebben nog een mooi kunstje in gedachten. Ze demarreren op 30 kilometer voor de streep, op een moment dat het peloton het rustig aan doet.

Je moet wat, als je roem wilt.

Nog 36 km | Op weg naar de sprint

Alles is weer samen en dan kunnen de renners zich langzaam gaan klaarmaken voor de finale. Een volledig vlakke finale, maar wel met flink wat bochten in de laatste twee kilometer. De vraag is straks hoeveel kracht het Milan heeft gekost om weer vooraan terug te komen.

Even leek hij in lichte paniek, toen hij in zijn eentje een oversteek waagde van groep 2 naar groep 1. De sprintconcurrenten zullen meer vertrouwen hebben gekregen...

Nog 42 km | Alles is weer samen

Pfoe, nou dat heeft wat zweetdruppels gekost bij Lidl-Trek, maar alles is weer bij elkaar. Het eerste peloton reed een dorpje in, gaat dan noodgedwongen in de remmen en daardoor kon peloton 2 weer aansluiten.

Nog 44 km | De pelotonbreuk in beeld

Het peloton in drieën

Nog 45 km | Een klein, maar o zo groot gat

Kijk eens naar onderstaande foto. Je zou denken: rijd dat eens dicht, joh. Maar zo makkelijk gaat dat niet. Niks ergers dan ze zien rijden en er maar niet bij kunnen komen. Peloton 2 moet nog even alles op alles zetten om peloton 1 te bereiken.

Het gat tussen peloton 1 en peloton 2

Nog 50 km | Alles bijna weer bij elkaar

Goh, het zijn plots nerveuze kilometers. Zeker voor Milan, die met het tweede peloton aan het elastiek hangt van het eerste peloton, waar ze als bezetenen koersen. Peloton 1 en 2 leken samen te komen, maar helemaal dicht is het nooit geweest. En nu rijden ze weer door open terrein en dus is het weer opletten geblazen.

De drie koplopers Pietrobon, Tarozzi en Tonelli zijn in al het tumult plots ingerekend.

Nog 54 km | Peloton in tweeën gebroken

Het peloton in tweeën gebroken

Het is alarmfase rood nu voor Milan. Hij moet in het tweede peloton een gat van twintig seconden dicht krijgen op het eerste peloton. Dat moet nervositeit geven.

In peloton 1 zitten Merlier en Groves. En dus moet Milan alles op alles zetten om vooraan terug te keren. Dat dit kracht gaat kosten, is wel duidelijk.

Nog 59 km | Milan verrast, Merlier niet

Nee, Milan en zijn Lidl-Trek-ploeg hebben zich laten verrassen. Ze zitten niet in het voorste peloton. De mannen van Ineos zijn de aanstichters en nu moet Milan met hulp van zijn ploegmaten terug zien te raken vooraan.

En nog meer slecht voor Milan en zijn mannen: Merlier zit wel in de voorste groep van het peloton. Het gat tussen het eerste peloton en tweede is een twintigtal seconden...

Het peloton in tweeën

Nog 62 km | Het gaat 'op de kant'

En er is actie! Ineos en UAE schudden het peloton wakker. Op een langgerekt stuk weg, volledig open terrein, net uit een dorpje waardoor het peloton al uitgerekt is, trekt Ganna de gashendel open. En dan gaat het heel hard. Het peloton breekt in stukken. Waar zitten de sprinters? Zitten ze er nog bij vooraan?

Nog 79 km | Van twee wielen naar vier wielen

Het F1-circuit van Imola, waar dit weekend de GP van Emilia-Romagna wordt gereden

Gaat het op twee wielen allemaal te langzaam voor je vandaag? Hier komt een alternatief: vier wielen!

Het Giro-peloton koerst door de provincie Emilia-Romagna en zojuist fietsen ze niet ver af van het circuit van Imola, waar de Formule 1 dit weekend racet. De Giro-heli maakt een ommetje en neemt het circuit even in beeld. Daar is net de eerste vrije training van de F1 afgelopen. En nee, Verstappen heeft niet gewonnen. Deze kans kunnen we niet laten gaan: het is tijd voor een zeldzame liveblogkruisbestuiving.

Even kijken hoe het bij de vrije trainingen van de Formule 1 gaat, doe je via onderstaande link. Wel snel weer terugkomen, hè:

Nog 83 km | Langzaam krimpt de voorsprong

De drie koplopers kachelen door, maar hun vlucht is een hopeloze.

Kijk live naar Veenendaal-Veenendaal (v)

In Nederland is het vrouwenpeloton onderweg voor Veenendaal - Veenendaal. Het commentaar is van Andries Lamain en Roxane Knetemann.

Nog 91 km | Pithie maakt geen vrienden: 'Geeft niks om anderen'

Laurence Pithie is een jonge, grillige sprinter die eigenlijk wel meer kan dan alleen sprinten. Jong als hij is, mengt hij zich deze Giro graag in het sprintgeweld en dat leverde hem dinsdag een vierde plek op, omdat nummer twee Tim Merlier werd gedeclasseerd wegens gevaarlijk sprinten in de finale. Maar ook Pithie (FDJ) kreeg kritiek op zijn sprintgedrag.

Nederlandse sprinter David Dekker (Arkéa) werd bijna in de hekken gereden in de laatste meters van etappe elf. "David werd twee keer gehinderd in de laatste hectometers en bijna hadden we bijna een tweede valpartij", zei zijn ploeg, nadat eerst Fabio Jakobsen al onderuit was gegaan.

Ook Hugo Hofstetter (Israel-Premier Tech) was boos: "Op vijf kilometer van de finish is Laurence Pithie de enige die niet remde. Hij geeft niks om de anderen. Je gaat met hem praten en hij zegt dan dat het niet zijn schuld is"

De Nieuw-Zeelander zelf zei er na afloop niks over. Wel gaf de wedstrijdjury Pithie een boete van 500 Zwitserse frank (507 euro) en nam hem 25 UCI-punten af.

In Cento wacht ook een sprintfinale waarin het best eens dringen kan worden, met vijf bochten in de laatste twee kilometer. Dat wordt nog interessant.

Overigens heeft Pithie wel fans in Italië:

Nog 105 km | Door Tarozzi's geboorteplaats

Tarozzi heeft een goede reden om aan te vallen vandaag: hij rijdt door zijn geboorteplaats. En wel nu! Hier in Faenza - geroemd om de majolica, een typisch soort aardewerk - kwam de nu 25-jarige Italiaan op 20 juni 1998 ter wereld.

Hij kent de weg, zou je zeggen, maar in een vorig dorpje nam Tarozzi plots een verkeerde afslag op een rotonde. Even vergeten dat hij in de Giro rijdt, en niet zijn trainingsrondje...

Nog 109 km | Voorsprong iets gekrompen

De drie koplopers

De sprintploegen hebben in aanloop naar de eerste tussensprint van de dag het tempo in het peloton flink opgevoerd. Daardoor kromp de voorsprong van de drie koplopers ook snel. In een mum van tijd reed men er een minuut af: van 2.45 naar 1.53.

Nog 113 km | Milan sprokkelt sprintpuntjes

Nou, even is er wat spektakel. Tijdens de tussensprint in Villanova. Alpecin vormt een treintje voor Groves, Lidl-Trek vormt een trein voor Milan. En Milan snelt probleemloos naar de overgebleven punten voor het klassement van zijn paarse trui.

Zo werden de punten verdeeld:

  • Pietrobon, 12 pt
  • Tonelli, 8 pt
  • Tarozzi, 6 pt
  • Milan, 5 pt
  • Fiorelli, 4 pt
  • Groves, 3 pt

Nog 120 km | Pietrobon houdt van muziek en zijn veldparkiet Pio

Andrea Pietrobon zat zondag ook al in de vlucht en probeert het vandaag gewoon nog een keer. Dat hij hard kan fietsen, is duidelijk, maar hij kan meer.

De 25-jarige Italiaan uit bergstadje Belluno speelt ook een aardig mopje piano (Coldplay), drums (Smells Like Teen Spirit) en gitaar (Stairway to Heaven). Hij is "fietser, pianist en muzikant", staat op de website van Team Polti Kometa.

De podiumplek in de vijfde etappe vorige week woensdag was de grootste prestatie in zijn fietscarrière tot dusver. Hij zal het helaas niet hebben kunnen vieren met zijn grote vriend Pio, een valkparkiet.

Pietrobon met zijn veldparkiet

Nog 133 km | Waarom zitten twee Bardiani's in de kopgroep?

Je vraagt je misschien af waarom er twee renners van VF Group-Bardiani CSF-Faizanè in de kopgroep zitten. Dat antwoord is vrij simpel. We koersen door de regio waar een van de hoofdsponsors van de ploeg vandaan komt.

Zie het als een lokaal reclameritje van Manuele Tarozzi en Allesandro Tonelli voor de Italiaanse ploeg, die zich presenteert als opleidingsploeg met alleen maar - lees: voornamelijk - Italiaanse renners. Afgelopen jaren zaten er ook renners uit Zuid-Amerika in de ploeg.

Nog 138 km | Uurtje koers, weinig gebeurd

De renners zitten een uur op de fiets met een gemiddelde snelheid van zo'n 40 kilometer per uur. Dat is allemaal zeer bescheiden. En de voorsprong van de koplopers blijft ook gelijk, iets onder de drie minuten.

Nog 162 km | Drie Italianen hebben drie minuten

Het beeld van de dag is geschetst: we hebben drie avonturiers op pad. Drie Italianen van relatief kleine ploegen in het peloton krijgen urenlang tv-tijd, want ze zullen nog wel even voorop rijden. Het gat is drie minuten.

Nog 177 km | Drie vluchters op avontuur

Als je dan toch 179 kilometer gaat fietsen en iedereen denkt dat het toch wel een massasprint zal worden, waarom maak je het dan niet gewoon wat spannender voor jezelf? En dus smeren Andrea Pietrobon, Manuele Tarozzi en Allesandro Tonelli 'm alvast. Op avontuur, en dat net als we strandplaats Rimini passeren.

Het gat is gelijk groot, al anderhalve minuut. In het peloton geloven ze het wel.

Nog 180 km | Andiamo!

We zijn weg! En ja hoor, de Polti Kometa-ploeg kent geen rust. Gelijk valt een renner aan.

Neutrale start | Kikkertjes voor Tiberi

Relaxte sfeer in het peloton in de neutrale kilometers. De Giro-koersdirecteur trekt een snoepdoos uit zijn wagen. Raampje open en uitdelen. Antonio Tiberi, leider in het jongerenklassement, heeft wel zin in een kikkertje. Laat het de diëtist maar niet zien!

Snoepkikkertjes voor Tiberi

Neutrale start | Rijden maar!

En we rijden. Het peloton is onderweg voor de eerste neutrale kilometers. Op het gemakje rollen ze startplaats Riccione uit.

Het vertrek uit Riccione

Wat zeggen de weerstations?

Het was zeker en vast lekker wakker worden aan de Adriatische kust vanochtend. De weerstations melden 24 graden, zon met een paar wolken en weinig wind. Prima fietsweer natuurlijk, maar het was nog even afwachten hoe hard het zou waaien. Want dan zou de op papier eenvoudige rit toch nog wat onvoorspelbaars kunnen krijgen.

Maar in startplaats Riccione en meer landinwaarts richting finishplaats Cento waait het net iets te weinig om noemenswaardige waaiers te krijgen. Maar wie weet!

We kunnen: Trofeo Senza Fine heeft een plekje

De Trofeo Senza Fine

De iconische Trofeo Senza Fine heeft een plekje, dus we kunnen vertrekken! Nog een kwartier tot de renners beginnen aan de eerste neutrale kilometers.

Kanshebbers vandaag: Milan, Merlier, Groves en de rest

Het moet gek lopen, wil het geen sprint worden vanmiddag in Cento. En dus krijgen de mannen met rappe benen de kans op een ritzege. Op wie moeten we dan letten?

  • Jonathan Milan, de drager van de paarse puntentrui, won al twee sprints en gaat vandaag voor een hattrick.
  • Tim Merlier en Kaden Groves komen steeds vlak achter Milan over de streep en willen nu graag een keer eerder zijn. Merlier kampt met naweeën van een val en verloor twee dagen terug zijn tweede plek na een declassering wegens gevaarlijk sprinten. Groves werd al twee keer tweede en kan vertrouwen op een sterke Alpecin-leadout.
  • Daarachter zijn nog meer sprinters die zullen azen op een stuntje. Denk aan Phil Bauhaus, Juan Sebastian Molano, Alberto Dainese, Caleb Ewan, Fernando Gaviria, Danny van Poppel, Tobias Lund Andresen, Laurence Pithie en Giovanni Lonardi.

Wie rijdt in welke trui?

Het dagelijkse menu, wie rijdt in welke kleur trui vandaag:

  • Roze leiderstrui: Tadej Pogacar (UAE)
  • Paarse puntentrui: Jonathan Milan (Lidl-Trek)
  • Blauwe bergtrui: Simon Geschke (Cofidis), omdat leider Pogacar roze draagt
  • Witte puntentrui: Antonio Tiberi (Bahrain)

Even een blik op het algemeen klassement

Het algemeen klassement na etappe 12

Etappe 13: vlak, vlak, vlak en dan sprinten!

De rit van vandaag, etappe 13, is het vlakste stukje Italië dat ze hebben kunnen vinden. Heerlijk voor de sprinters, saai voor de klimmers, opletten geblazen voor de klassementsmannen, want hier tijd verliezen - door waaiers bijvoorbeeld, want stel er staat wind - zou knullig zijn. Toch zullen de klassementsmannen deze rit gebruiken als extra 'rustdag' voor de tijdrit en beestachtige bergrit dit weekend.

De 179 kilometer van Riccione naar Cento zijn helemaal vlak, 202 hoogtemeters, met twee tussensprints, en dus zullen de sprintploegen er alles aan doen om er een massasprint van te maken.

Het profiel van Giro-etappe 13

De laatste kilometers zijn alleen niet zo eenvoudig. We tellen vijf bochten in de laatste twee kilometer. De laatste behoorlijke scherpe bocht naar rechts ligt op minder dan 500 meter van de streep. Wie weet dat het iemand tot een dollemansaanval inspireert. Maar houd rekening met een spannende massasprint.

De laatste kilometers van Giro-etappe 13 uit de lucht

Alaphilippe bedankt medevluchter Maestri: 'Grandissimo'

Alaphilippe bedankt Maestri

Alaphilippe, de winnaar van donderdag, wist na zijn solozege precies wie hij moest bedanken voor zijn overwinning: medevluchter Mirco Maestri. De Italiaan van Polti Kometa reed 125 kilometer met Alaphilippe op kop, de jagende achtervolgers urenlang voor blijvend.

Maestri reed vol mee in de aanval, ook toen duidelijk werd dat hij Alaphilippe niet kon volgen op de klimmetjes in de laatste vijftig, zestig kilometer. De Fransman had Maestri al eerder kunnen lossen, in plaats van op de laatste klim tien kilometer voor de streep. Maar Alaphilippe wachtte, omdat hij wist dat hij de hulp van de veel grotere Maestri goed kon gebruiken. Maestri offerde zich gewillig op als meesterknecht, om uiteindelijk als negende te eindigen.

"Dank je, groots", vertelde 'Loulou' Maestri na afloop. "Ik zal deze dag blijven herinneren. Grandissimo."

Even terug naar Loulou's solo

Fransman Alaphilippe voltooit trilogie met eerste Giro-etappezege na schitterende solo

Een Fransman bleef donderdag knap weg uit de klauwen van zijn achtervolgers. Julian Alaphilippe won de twaalfde etappe van de Giro na een indrukwekkende solo. Voor de 31-jarige Alaphilippe was het de eerste ritzege in de Giro. Daarmee voltooide hij een trilogie: hij heeft nu ritten gewonnen in de Tour de France, de Vuelta en de Giro.

'Loulou', zoals zijn bijnaam luidt, bleef Jhonatan Narváez, de Ecuadoraan die de eerste Giro-etappe won, en de Belgische Quinten Hermans net voor. De twee achtervolgers persten alles eruit in hun achtervolging, maar konden Alaphilippe niet pakken.

Lees hier het etappeverslag terug:

Buongiorno!

We gaan sprinten vandaag, dat kan toch haast niet anders? Het vlakste stukje Italië is gevonden voor de dertiende etappe van deze Giro. Bijna 180 kilometer vlakker dan vlak, met twee tussensprints en een vlakke maar wel ietwat bochtige aankomst in Cento. Kortom: een dag voor sprinters.

Het peloton vertrekt om 13.00 uur, de finish wordt verwacht vanaf 17.00 uur. Blijf hier op de hoogte van alles wat in en rond de koers gebeurt.