Oorlog, sancties, stapels containers: raakt Rotterdamse haven uit balans?
De wereldwijde goederenstroom merkt de gevolgen van weer een lockdown in China en de toenemende belemmeringen door de oorlog in Oekraïne. En dat terwijl de ketens nog niet hersteld zijn van de verstoringen door corona. Het zeevervoer merkt die obstakels weer in de oplopende wachttijden.
Volgens Evofenedex, de ondernemersvereniging voor de handel en logistiek, zijn de oplopende wachttijden het gevolg van een combinatie van de sancties tegen Rusland, de na-ijleffecten van corona en de krapte op de arbeidsmarkt die onder meer leidt tot een tekort aan laders en lossers in de haven. In Noord-Europese havens zou de wachttijd voor de export en overslag met zo'n veertig procent zijn toegenomen in vergelijking met begin februari.
Veel langere wachttijden, daarvan is in de Rotterdamse haven nog niet veel te zien, laat een woordvoerder weten. "Het is druk op de containerterminals en het is knap dat de overslag gewoon doorgaat ondanks de opeenhoping van Russische containers."
Verboden goederen
De Europese Unie heeft onder meer de export verboden van goederen die voor militaire doeleinden gebruikt kunnen worden. Na de afkondiging van dat exportverbod werden zo'n 6000 containers in Rotterdam vastgezet. De douane laat weten dat daar nog steeds containers bij komen en er nu zo'n 1000 containers staan opgestapeld die eerst gecontroleerd moeten worden.
De oplopende wachttijden van zeevervoer in Noord-Europese havens:
De internationale goederenstroom werd al voor de oorlog in Oekraïne belemmerd. Als gevolg van de pandemie was er sprake van een containercrisis, waarin de wereldhandel werd verstoord door onder meer lockdowns en de prijzen door het dak gingen.
Het logistieke systeem is uit balans gehaald en de extra controle op containers voel je ook in Rotterdam, stelt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersvereniging van logistieke, haven- en industriebedrijven. "De haven staat mudvol met containers, dus dan kun je zoiets niet erbij krijgen."
En behalve langere wachttijden loopt het zeevervoer naar Rusland ook vast doordat rederijen zoals Maersk, MSC, ONE en Hapag-Lloyd eerder besloten om geen nieuwe boekingen voor containervervoer naar Rusland aan te nemen.
Mirakel
Door de opstapeling van containers in de haven zijn bedrijven uitgeweken naar andere plekken in het havengebied van Rotterdam. Van der Chijs: "Je moet Rotterdam zien als een mirakel van logistiek: alles is heel strak op elkaar afgestemd. Als ook maar één container te laat aankomt, zie je het systeem al een beetje vastlopen. Voor de langere termijn maakt men zich in de Rotterdamse haven toch echt wel zorgen."
Want zo'n 15 procent van de overslag in de Rotterdamse haven houdt verband met Rusland. De haven van Rotterdam is een belangrijke speler als het om de overslag van kolen (20%), olieproducten (20%), lng (25%) en ruwe olie (30%) uit Rusland gaat.
Maar het Havenbedrijf zegt de gevolgen van de oorlog in Oekraïne pas écht te gaan merken als er een boycot komt op olie en gas uit Rusland.
Nu is er nog geen sprake van olietekorten volgens de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie. Directeur Erik Klooster: "De voorraad diesel is krap, maar er is geen sprake van een fysiek tekort. En om de handel met Rusland te kunnen vervangen zijn bedrijven momenteel zo goed en zo kwaad als het kan op zoek naar alternatieven."