De gewraakte scène uit de openingsceremonie
NOS NieuwsAangepast

Organisatie Spelen maakt excuses voor beledigen christenen tijdens opening

De organisatoren van de Olympische Spelen in Parijs hebben excuses aangeboden aan christenen die zich beledigd voelen door een scène in de openingsceremonie van vrijdag. Er was een uitbeelding in te zien van de beroemde muurschildering Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci.

De twaalf apostelen die met Jezus Christus zijn laatste maaltijd delen voorafgaand de kruisiging bestonden uit een groep dragqueens, een trans model en een halfnaakte zanger. Een aantal katholieken en andere christenen zagen dat als het bespotten van hun geloof.

Ook een aantal politici maakten bezwaar, zoals in Frankrijk de rechtse politica Marion Maréchal en de Italiaanse vicepremier Matteo Salvini. In Nederland lieten PVV-leider Wilders en ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder weten de scène ongepast te vinden.

Diversiteit

Een woordvoerder van de organisatie reageerde op een persconferentie op de ophef. "Het was duidelijk nooit onze intentie om een religieuze groep te beledigen. Integendeel, we wilden de tolerantie van de gemeenschap vieren", zei woordvoerder Anne Descamps. "We denken dat we dat hebben bereikt. Als mensen er aanstoot aan hebben genomen, spijt ons dat."

Bekijk de veelbesproken scène hier:

Laatste Avondmaal met drags en transmodel tijdens opening Olympische Spelen

Eerder had de artistiek leider van de openingsceremonie, Thomas Jolly, al gezegd dat het niet zijn bedoeling was om om gelovigen te bespotten. "We wilden het hebben over diversiteit. Over samen zijn. We wilden iedereen mee laten doen, zo simpel is het."

Niet met excuses eens

Dragqueenartiest Hugo Bardin, beter bekend als de dragqueen Paloma, is kritisch over de verontschuldiging van de organisatie. "Excuses aanbieden betekent een fout erkennen, erkennen dat je opzettelijk iets fout hebt gedaan. Dat is hier niet het geval", zegt hij tegen persbureau Reuters. "We waren er om de diversiteit van Frankrijk te vieren. We horen ook bij Frankrijk en bij zijn diversiteit."

Volgens Barin is de ophef over de scène hypocriet. Hij wijst erop dat het schilderij van Da Vinci een van de meest gereproduceerde kunstwerken ter wereld is. "Je ziet het in muziekvideo's, films, foto's, het theater en opera. Dit schilderij is gebruikt in een religieuze context, maar ook in niet-religieuze context. Mensen zijn niet boos omdat we het recreëren, maar omdat queer mensen het hebben nagemaakt."

De meerderheid van de bevolking in Frankrijk is rooms-katholiek, maar het land heeft ook een traditie van secularisme.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl