Chinese elektrische auto's mogelijk duurder, hoge EU-heffingen op komst
De Europese Commissie gaat vanaf volgende maand hoge importheffingen invoeren op elektrische auto's die uit China worden geïmporteerd. Voor de drie grote fabrikanten BYD, Geely en SAIC zijn verschillende heffingen in het leven geroepen. Het kan zijn dat de merken ervoor kiezen die heffingen door te berekenen aan kopers, waardoor de auto's duurder worden.
De Commissie had afgelopen oktober een onderzoek aangekondigd en concludeert op basis van de resultaten dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, want Chinese automerken ontvangen veel staatssteun. De Commissie heeft daarover contact opgenomen met de Chinese autoriteiten.
Chinese merken die hebben meegewerkt aan het onderzoek gaan het gemiddelde van 21 procent betalen, merken die niet wilden meewerken 38,1 procent. In China geproduceerde Tesla's krijgen mogelijk een apart tarief.
Voor deze drie merken gaan er verschillende tarieven gelden. Geely is onder meer eigenaar van Volvo, Polestar en het Chinese Lynk & Co. SAIC heeft het Britse MG in handen:
Importheffingen voor drie grote merken
Merk | Heffing |
BYD | 17,4 % |
Geely | 20 % |
SAIC | 38,1 % |
Europa is niet de eerste concurrent die dit soort heffingen invoert. Vorige maand meldde Washington dat Chinese auto's die in de VS worden geïmporteerd te maken krijgen met een nog veel hogere heffing: die stijgt van 27,5 naar 100 procent.
'Oneerlijke concurrentie'
Europese automerken kijken met argusogen naar de Chinese elektrische automarkt. Echt voet aan de grond hebben die nog niet, meldde de NOS in februari, maar de automerken doen hard hun best om dat wel te krijgen. Het marktaandeel groeit, ook omdat de prijzen van de Chinese auto's in veel gevallen een stuk lager liggen dan de auto's die in Europa gemaakt zijn.
Chinese automerken ontvangen dus staatssteun voor de productie. Hun Europese concurrenten maken er al langer een punt van dat dat tot oneerlijke concurrentie leidt. De Europese Commissie gaat daar nu in mee.
Volgens zakenkrant de Financial Times zouden met name Spanje en Frankrijk voor deze heffingen gelobbyd hebben in Brussel. Duitsland, Zweden en Hongarije zijn juist tegen, uit angst dat China met vergeldingsmaatregelen gaat komen.
In Nederland was vorig jaar het marktaandeel Chinese merken nog klein. Daar proberen de merken zelf verandering in te brengen: