Run op dieselbusjes: branche, gemeenten willen duidelijkheid milieuzones
Charlotte Klein
redacteur Mobiliteit
Charlotte Klein
redacteur Mobiliteit
Dit jaar zijn er al bijna 40.000 nieuwe dieselbusjes geregistreerd. Dat is een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor auto-importeurs en -fabrikanten.
De cijfers komen op het moment dat tal van gemeenten voorbereidingen treffen om zogenoemde zero-emissiezones in te stellen. In die zones, vaak in de binnensteden, mogen bepaalde auto's die op fossiele brandstoffen rijden niet meer zomaar komen, want de gemeenten willen hun binnensteden schoner en stiller maken. De nieuwe regels gaan in veel steden vanaf 1 januari gelden.
En vanaf volgend jaar moeten ondernemers net als particulieren ook aanschafbelasting (bpm) gaan betalen. Die belasting wordt gekoppeld aan de hoeveelheid CO2 die een wagen uitstoot.
De introductie van de zones en de invoering van de aanschafbelasting leiden ertoe dat veel ondernemers nog snel een dieselbusje aanschaffen. Vorig jaar werd deze trend al voorspeld. Nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, mogen nog tot 2028 rondrijden.
Nieuwe coalitie
Ondertussen is er een situatie ontstaan waarin gemeenten, ondernemers en brancheclubs vragen om meer duidelijkheid en minder uitzonderingen, want de nieuwe regeringscoalitie wil de invoering van de zones uitstellen.
In Nederland rijden ruim een miljoen bestelbusjes. Verreweg de meeste (91 procent) rijden op diesel, nog geen 3 procent is elektrisch.
Veel ondernemers zien elektrische busjes nog als een te grote uitdaging. Ze vrezen hoge kosten, gebrekkige laadinfrastructuur en te weinig ruimte op het stroomnet. Daarbij is de lijst met uitzonderingen wie tot wanneer de binnensteden in mag aanzienlijk uitgebreid.
Eén van die twijfelende ondernemers is Renz Jacobs, van Renz Jacobs Lekdetectie. Hij gaat voor zijn werk het hele land door en vanwege een aflopend contract moet hij dit jaar een keuze maken tussen diesel of elektrisch.
Hij twijfelt vooral over de actieradius van een elektrisch busje: "Ik wil mijn steentje bijdragen aan het milieu, maar wat als ik acuut ergens naartoe moet om een lek op te sporen en er is geen tijd om te laden?" De zones maken de keuze voor diesel weer lastig. Voor de ondernemer is er nog veel onduidelijk over de zero-emissiezones.
Onduidelijkheid voor ondernemers
Het ziet er niet naar uit dat de onduidelijkheid snel minder zal worden. De formerende partijen schrijven in hun coalitieakkoord dat men wil kijken of de zero-emissiezones kunnen worden uitgesteld, met het oog op ondernemers.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dat geen goed idee. "Uitstel is juist in het nadeel van ondernemers. Het betekent onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen", laat de VNG weten.
"Veel bedrijven hebben al geïnvesteerd, bijvoorbeeld in de aanschaf van een elektrisch voertuig." Daarbij is het invoeren echt de bevoegdheid van gemeenten, benadrukt de VNG. "Het kan het dus gewoon doorgaan."
Ook de RAI Vereniging dringt aan op duidelijkheid, omdat de zones "essentieel zijn voor een schoner milieu". De brancheclub vreest voor een bulk aan RDW-keuringen, die niet op tijd kunnen worden uitgevoerd.
Als een busje voor zo'n keuring moet wachten tot 2025, zou dat betekenen dat die niet de juiste papieren heeft om een zero-emissiezone in te mogen. Dat moet volgens de brancheclub voorkomen worden.