NOS NieuwsAangepast

NRC: kabinet versoepelde stikstofregels speciaal voor Schiphol

Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof, VVD) heeft de afgelopen jaren de stikstofregels versoepeld voor luchthaven Schiphol, ondanks een negatief advies van haar hoogste stikstofambtenaar. Schiphol kon hierdoor makkelijker een natuurvergunning krijgen, waardoor het aantal vluchten niet omlaag hoefde. Dat meldt NRC op basis van interne documenten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), die zijn opgevraagd voor milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB).

In een reactie zegt een woordvoerder van Van der Wal dat Schiphol dezelfde behandeling heeft gekregen als andere private partijen die extern salderen met een andere private onderneming. Extern salderen is het overnemen van de stikstofruimte die ontstaat als iemand op een andere locatie stopt.

Volgens het ministerie is de overheid verantwoordelijk voor de staat van de natuur, maar hoeft een private partij niet te toetsen of er nog ruimte is die eerst naar natuurherstel moet.

'Vraagtekens deskundigen'

Deskundigen zeggen tegen de krant dat de vergunning waarschijnlijk niet standhoudt bij de rechter. Andere bedrijven zouden geen aanspraak kunnen maken op de versoepeling.

De versoepeling draaide onder meer om negen boerenbedrijven in de buurt van de luchthaven, die Schiphol begin vorig jaar aankocht. Uit de documenten blijkt dat Schiphol de hoeveelheid stikstof die werd bespaard doordat de boerderijen stopten, volledig mocht gebruiken om de eigen uitstoot aan stikstof te compenseren. De overheid controleerde niet of er natuurgebieden in de omgeving zijn die eerst moeten herstellen, hoewel dat volgens de krant wel vereist is volgens de Europese regels. Andere Nederlandse bedrijven worden daar wel aan gehouden, schrijft NRC.

Bewust vertraagd

De ambtenaren van het ministerie werkten bewust traag aan een nieuwe natuurvergunning, schrijft de krant verder. De luchthaven zou daardoor langer kunnen wegkomen met een hoge uitstoot. Toen de natuurvergunning uiteindelijk werd verleend aan Schiphol, afgelopen herfst, hield het ministerie er al rekening mee dat natuurorganisaties daar juridische procedures tegen zouden beginnen, maar intussen was er tijd gewonnen: "De verwachting is dat dit zeker anderhalf jaar oplevert", schrijven de ambtenaren volgens NRC aan Van der Wal.

Het ministerie ontkent tegenover de NOS dat er sprake was van het bewust traineren van de vergunning: "Op basis van voortschrijdend inzicht en mede naar aanleiding van ingediende zienswijzen en advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage is de aanvraag verschillende keren gewijzigd en aangevuld. Dat kost tijd en moet zorgvuldig gebeuren."

Zorgen over werkgelegenheid

De welwillende houding van het ministerie tegenover de luchthaven komt voor een groot deel voort uit zorgen over het mogelijk verdwijnen van vluchten en daarmee ook werkgelegenheid, schrijft NRC.

Onderzoeker omgevingsrecht Ralph Frijns noemt een tactiek van vertraging door het ministerie tegenover de krant kwalijk: "Je hebt je aan de wet te houden, zeker als rijksoverheid."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl