Beperking van aantal vluchten op Schiphol per november 'onwaarschijnlijk'
De krimp van Schiphol wordt vermoedelijk opnieuw uitgesteld. Dat heeft demissionair minister Harbers van Infrastructuur laten weten na Kamervragen.
Het kabinet wilde vanaf 1 november dit jaar het aantal vluchten beperken tot 452.500, maar dat lijkt volgens het ministerie nu "onwaarschijnlijk". Dat komt door de Europese Commissie, die de plannen voor de krimp van de luchthaven nog verder moet bekijken.
In de brief schrijft de minister dat het kabinet dat graag anders had gezien. "Maar het is belangrijk om de voorgeschreven processen en procedures nauwgezet te volgen en de tijd te nemen die nodig is om tot een goede afronding te komen."
Het kabinet stelde al eerder het plan uit om de beschikbare start- en landingsrechten op de luchthaven in te perken. Dat gebeurde onder druk vanuit onder andere de EU en de VS. Eerst zou dit voorjaar al minder worden gevlogen, maar dat werd verplaatst naar het winterseizoen. Vanaf eind dit jaar zouden meerdere van die plekken, zogenaamde slots, verdwijnen. Dat wordt dus nu waarschijnlijk het zomerseizoen, vanaf april 2025. Een nieuwe datum noemt het ministerie echter niet.
Sijas Akkerman van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland reageert teleurgesteld op het nieuws. Volgens hem stelt het kabinet "inwoners voor de derde keer teleur met uitstel". "Overheid zwicht voor luchtvaartlobby en blijkt wederom niet in staat gezondheid van omwonenden voldoende te beschermen."
'Verdiepende vragen'
De krimp van Schiphol speelt politiek al jaren. In juni 2022 kondigde VVD-minister Harbers aan dat Schiphol moet gaan inperken. Het kabinet gedoogde toen al lang het aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar, met daarbij de geluidsoverlast die dat met zich meebrengt. De minister wilde dat eerst terugbrengen naar 460.000 en daarna tot 440.000.
Omwonenden reagerden blij op de plannen; zij hopen al jaren dat de chronische geluidsoverlast minder wordt. De luchtvaartmaatschappijen die op de luchthaven vliegen waren het echter niet eens met die beslissing en stapten naar de rechter.
Beide partijen kregen bij verschillende rechters gelijk, maar die krimp ging uiteindelijk niet door. Het kabinet koos voor de 452.500 vluchten als maximum. Over die structurele krimp spreekt de Europese Unie zich uit. Dat gaat via een procedure waarbij alle opties worden bekeken voor het inperken van geluidsoverlast.
Die plannen zijn in september vorig jaar naar de commissie gestuurd, maar nu blijkt dat die langer de tijd nodig heeft. De Commissie heeft volgens het ministerie van Infrastructuur "enkele keren verdiepende vragen gesteld" over de ingediende maatregelen.
- Krimpplan Schiphol voorlopig van de baan na druk VS en EU
- Minder slots toegewezen op Schiphol door krimp, geen plek voor nieuwkomers
- Iets minder krimp voor Schiphol, kabinet onderzoekt nachtsluiting
- Vliegmaatschappijen in cassatie tegen kabinetsbesluit over krimp Schiphol
- Krimp Schiphol mag toch doorgaan, oordeelt gerechtshof