Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke advertenties binnen Europa
Meta, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, mag in Nederland en de andere Europese landen geen gepersonaliseerde advertenties meer laten zien. Dat heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), besloten. Volgens de waakhonden is de manier waarop het bedrijf nu gepersonaliseerde advertenties toont, in strijd met Europese privacyregels.
Meta moet binnen Europa stoppen met die persoonlijke reclames, gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers. Onder meer de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt deel uit van de EDPB.
"Meta houdt bij wat je op Facebook en Instagram zet, aanklikt of leuk vindt en gebruikt die informatie voor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties", zegt Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP en vicevoorzitter van de EDPB. "Het onterecht verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is een verdienmodel voor Meta. Door hier een eind aan te maken, is de privacy van mensen beter beschermd."
Binnen twee weken
Het moederbedrijf van Facebook en Instagram is gevestigd in Ierland. De EDPB heeft de toezichthouder in dat land de opdracht gegeven om binnen twee weken maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de sociale media zich aan het verbod houden. De Ierse toezichthouder is in deze zaak "de leidende toezichthouder", schrijft de AP.
In een reactie zegt Meta dat er wordt gewerkt aan oplossingen als toestemming vragen voor dataverzameling en een abonnementsmodel. Het bedrijf stelt dat de privacywaakhonden dit weten. Of het besluit van de Europese privacytoezichthouders gevolgen zal hebben voor gebruikers van Meta's socialemediaplatforms, blijft vooralsnog onduidelijk.