Elektrische auto's van BYD staan klaar voor export in een Chinese haven
NOS Nieuws

Chinese elektrische auto in opkomst, EU onderzoekt 'dumping' met subsidies

  • Leen Kraniotis

    redacteur economie

  • Leen Kraniotis

    redacteur economie

De Chinese elektrische auto is in opkomst in Europa. De Europese Commissie vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, omdat de Chinese overheid de industrie zou steunen met allerlei subsidies. Daarom kondigde commissievoorzitter Ursula von der Leyen vandaag in haar jaarlijkse 'Staat van de Unie' een onderzoek aan.

"Elektrische voertuigen zijn cruciaal voor een schone economie. Maar wereldwijd worden de markten nu overspoeld met goedkopere Chinese elektrische wagens", aldus Von der Leyen. "De prijs van die wagens wordt met gigantische staatssubsidies kunstmatig laag gehouden. Dit verstoort onze markt. Europa staat open voor concurrentie. Maar niet voor een 'race to the bottom'."

8 procent uit China

Jarenlang zag je amper Chinese auto's op de Europese wegen. In 2005 scoorde de Chinese Landwind-suv zo slecht in botsproeven dat de ANWB vond dat die hier niet op de weg mocht.

Inmiddels is een Chinese auto een vertrouwd gezicht. Uit cijfers van marktonderzoeker Inovev blijkt dat in 2021 4 procent van alle verkochte elektrische auto's in Europa uit China kwam en dit jaar is dat al gegroeid naar 8 procent.

Volgens onderzoeksbureau Jato Dynamics is in Duitsland een Chinese elektrische auto gemiddeld 29 procent goedkoper dan een niet-Chinese.

Vergroening versus bescherming industrie

De EU wil dat er vanaf 2035 alleen nog maar auto's worden verkocht die geen CO2 uitstoten. En hoe goedkoper elektrische auto's worden voor de consument, hoe makkelijker die overschakeling wordt.

Maar de EU wil ook dat de Europese auto-industrie niet uit de markt gedrukt wordt door goedkope Chinese concurrentie. "Helaas loopt Europa wat betreft productie van elektrische auto's ietsjes achter", zegt Rabobank-econoom Teeuwe Mevissen. "En ja, dan zijn toch niet alleen milieuoverwegingen van belang maar toch zeker ook economische overwegingen. Dat zie je hier ook zeker een rol spelen."

Vooral landen met autofabrikanten zullen dan ook blij zijn met maatregelen tegen Chinese auto's. De Duitse en Franse ministers van Economische Zaken verwelkomden vandaag meteen het EU-onderzoek. "De autosector is een belangrijke strategische sector voor Europa en wanneer die bedreigd wordt, is dat een probleem voor de EU. Het is een industrie die veel mensen aan het werk zet", zegt Mevissen.

Zonnepanelen

Het importtarief voor auto's uit China is nu 10 procent. De EU heeft al eerder maatregelen genomen omdat China producten op de Europese markt zou dumpen. In 2013 werden extra hoge importtarieven ingevoerd voor zonnepanelen uit China, van tot wel 65 procent.

Binnen de EU was verdeeldheid over de importheffingen. Landen waar veel panelen worden gemaakt, waren veelal voor de maatregel. Landen die vooral panelen importeren, zoals Nederland, waren tegen. In 2018 werden de maatregelen weer afgeschaft.

Het EU-onderzoek naar dumping van auto's kan ruim een jaar in beslag nemen. Mochten er maatregelen komen, dan kan dat dus nog wel even duren. "Uiteindelijk, als Europa een stok wil vinden om Chinese autofabrikanten mee te slaan, dan zullen ze die vinden.", denkt Mevissen. Hij verwacht dat China wel tegenmaatregelen zal nemen als het tot hogere importheffingen komt. En daardoor zal het voor Europese autofabrikanten moeilijker worden om auto's in China te verkopen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl