Medewerkers van Shein in een fabriek in het Chinese Gangzhou
NOS Nieuws

'Omzet Shein dit jaar 24 miljard, bedrijf bijna zo groot als H&M en Zara'

Webwinkel Shein boekt dit jaar waarschijnlijk een omzet van 24,1 miljard euro, melden bronnen aan de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Dat zou betekenen dat het van oorsprong Chinese modebedrijf qua omzet bijna kan tippen aan marktleiders H&M en Zara. Shein bestaat pas tien jaar.

Ook is het bedrijf volgens de bronnen van de zakenkrant sinds 2019 winstgevend. Het is niet duidelijk of dit klopt, Shein brengt geen cijfers naar buiten.

Shein, nu gevestigd in Singapore, is de laatste jaren snel gegroeid. Het fast fashionbedrijf verkoopt een groot assortiment kleding voor heel lage prijzen. Ook probeert Shein (uitgesproken als shie-in) snel in te spelen op veranderende modetrends die online of op de catwalk verschijnen.

Volgens een van de eigenaren van het bedrijf, Molly Miao, is Shein "kosteneffectief" omdat maar heel weinig spullen niet worden verkocht. "Van de 100 producten die we maken, worden 98 producten verkocht", stelde ze eerder tegenover The Wall Street Journal.

Grote concurrent

De laatste tijd is de kledinggigant een grote concurrent geworden van Europese bedrijven als H&M en Zara. Zara had vorig jaar een omzet van 27,6 miljard euro. Dit jaar is de omzet in het eerste half licht gestegen. Dat komt doordat mensen na de coronalockdowns weer meer gingen winkelen. H&M had in 2021 een omzet van 18,2 miljard euro. Ook voor deze retailer geldt dat de omzet het eerste half jaar van 2022 is toegenomen.

Het grote verschil tussen H&M en Zara en Shein is dat de eerste twee ketens wel winkels hebben naast hun webwinkels, Shein verkoopt alleen online.

Uitbuiting in Shein-fabrieken

Deze maand kwam naar buiten dat textielarbeiders die in de Chinese fabrieken van Shein werken dagen van 18 uur maken, geen weekend hebben en maar een derde van hun salaris uitbetaald krijgen als ze een fout maken. Onderzoeksjournalisten van het Britse Channel 4 gingen undercover bij het bedrijf. Veel van hun bevindingen komen overeen met conclusies van de Zwitserse belangenorganisatie Public Eye, die vorig jaar met tien medewerkers van Shein-productielocaties in Guangzhou sprak.

  • AFP
    Medewerkers van Shein in een fabriek in het Chinese Gangzhou
  • AFP
    Medewerkers van Shein in een fabriek in het Chinese Gangzhou

"Deze bevindingen verbazen ons niet", zei woordvoerder Wyger Wentholt van de Nederlandse organisatie Schone Kleren Campagne toen. "Dit soort uitwassen hoort bij ultrafast-fashion. Fabrieken hebben te maken met extreem korte bestel- en leveringstijden, waardoor de druk op kledingarbeiders enorm groot wordt. Los van de belachelijke salariëring en de reprimandes als mensen een fout maken, hebben met name vrouwelijke arbeiders in de nachtelijke uren vaker te maken met geweld."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl