Unilever verkocht minder producten, maar verdiende meer
Unilever verkocht afgelopen half jaar minder producten, maar verdiende meer. Door de prijzen zelf te verhogen had de Londense levensmiddelengigant weinig last van de inflatie.
"Unilever heeft een half jaar neergezet dat voortbouwt op ons momentum van 2021, ondanks de uitdagingen van hoge inflatie en lagere mondiale groei", zegt Unilevertopman Alan Jope.
De Londense levensmiddelengigant zag met name de verkopen op de Amerikaanse en Indiase markt stijgen. Ook de internetverkopen namen fors toe. De verkoop in een derde belangrijke markt, China, bleef achter, met name door coronalockdowns in dat land.
Het verkoopvolume nam 1,6 procent af, terwijl de prijzen met 9,8 procent stegen. De omzet nam met 14,9 procent toe tot 29,6 miljard euro. Waarvan na aftrek van de kosten een operationele winst van 4,5 miljard euro overbleef. Die winst lag daarmee 1,7 procent hoger dan in de eerste helft van 2021.