Verstappen blijft in verhit slot van GP Miami Leclerc nipt voor en loopt verder in
Max Verstappen heeft na een zenuwslopend slot de Grand Prix van Miami gewonnen. Op het splinternieuwe circuit in Florida bleef de Nederlandse wereldkampioen WK-leider Charles Leclerc (Ferrari) nipt voor.
Al in ronde negen nam Verstappen de koppositie over van de op pole position vertrokken Monegask - om die niet meer af te staan, ondanks een door de safety car veroorzaakte spannende finish.
Na de winst in de GP van Emilia Romagna twee weken geleden is hij de eerste coureur die twee races op rij wint dit seizoen. Door de overwinning in Miami en het rijden van de snelste raceronde, die een extra punt oplevert, loopt Verstappen verder in op WK-leider Leclerc.
De overwinning van Verstappen is knap, aangezien zijn eerste vrije trainingen vrijdag volkomen mislukten door technische mankementen. Met als gevolg: kilometers minder race-ervaring op het nieuwe circuit in Miami dan zijn concurrenten.
Sterke start Verstappen
De start van Verstappen was sterk. Vrijwel direct nadat de lampen waren uitgegaan, sprong de Nederlander een plekje omhoog. Bij het ingaan van de eerste bocht zette hij zijn Red Bull naast de Ferrari van Carlos Sainz, die van de tweede startplek was vertrokken. Bij het ingaan van bocht twee dook Verstappen voorlangs.
Leclerc, vertrokken van pole position, sloeg op dat moment een gaatje van ruim een seconde. Die voorsprong hield de Monegask negen ronden vast. Toen kwam Verstappen voor het eerst dichtbij genoeg om met behulp van DRS zijn eerste inhaalmanoeuvre te proberen. Overtuigend dook Verstappen in de nek van Leclerc en erlangs.
Eenmaal op kop bouwde Verstappen zijn voorsprong gestaag uit. In de eerste sector was Leclerc met zijn Ferrari in het voordeel, maar de Red Bull van Verstappen rolde in de andere sectoren beter over het asfalt. Na 16 ronden zag Verstappen in zijn zijspiegels de Monegask - die toen al een keer bijna uit een bocht was geschoten - op ruim drie seconden.
Intussen zette Verstappen de snelste rondetijd van dat moment neer (1.33,866), alhoewel Leclerc zeer weinig toegaf (1.33,867).
Leclerc hield het na 25 ronden voor gezien op zijn medium-banden, Verstappen stapte twee rondjes later over op het harde rubber. En vanaf dat moment ging het allemaal net een tandje sneller vooraan.
Desondanks reed Verstappen zo'n acht seconden voor de Ferrari-coureur. In die zin leek de race op die in Imola eind april, waar Verstappen uiteindelijk ook onbedreigd naar de winst reed.
Maar toen Pierre Gasly (AlphaTauri) de passerende Lando Norris (McLaren) aantikte, die daardoor zijn achterband verloor en niet verder kon, leek een safety car een gemakkelijke zege te gaan dwarsbomen. De race werd geneutraliseerd, het veld schoof in elkaar, waardoor het een spectaculair einde beloofde te worden.
Verstappen en Leclerc, beiden op de harde band - dan zijn ze ongeveer even snel - vochten om plek één. De man uit Monaco hijgde flink in de nek van de Nederlander, maar tot een serieuze inhaalpoging kwam het uiteindelijk niet.
Daarachter knokten Carlos Sainz (Ferrari) en Sergio Pérez (Red Bull) om de laatste podiumplek, die ging uiteindelijk - ondanks een gedurfde inhaalactie - naar Ferrari.