Reizigers op luchthaven Schiphol voorafgaand aan de kerstvakantie in 2021.
NOS NieuwsAangepast

Luchthaven Schiphol ziet geleidelijk herstel

In 2021 leed Royal Schiphol Group opnieuw een verlies van honderden miljoenen euro's met zijn activiteiten, maar het bedrijf ziet wel geleidelijk herstel.

Vooral tijdens de zomermaanden reisden meer passagiers via de luchthavens van het bedrijf; Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. In totaal kwam het aantal passagiers in 2021 uit op 29 miljoen. In 2020 was dat nog 23,5 miljoen. Voor corona, in 2019, reisden er 80,5 miljoen passagiers via de luchthavens.

287 miljoen euro verlies, maar toch winst

Het verlies uit de activiteiten van het bedrijf was kleiner dan een jaar eerder: 287 miljoen euro. In het eerste coronajaar was dat nog ruim een half miljard euro.

Op papier was er helemaal onder aan de streep wel een winst van 105 miljoen euro vanwege een aantal meevallers, zoals de loonsteun van de overheid (84 miljoen euro), de resultaten van vastgoedinvesteringen (69 miljoen euro) en de waardestijging van aandelen in het moederbedrijf van luchthaven Parijs (252 miljoen euro).

Hoewel het bedrijf verwacht dat het herstel in 2022 doorzet, is het niet de verwachting dat het aantal passagiers voor 2024 weer op het niveau van voor corona komt.

Ontbrekende natuurvergunning

Schiphol kampt niet alleen met minder vluchten en passagiers, maar ook met een ontbrekende natuurvergunning. Eind vorig jaar bleek dat dat grote gevolgen kan hebben voor de luchthaven. Volgens juridische adviseurs van het demissionaire kabinet kan Schiphol alleen zo groot blijven als er ingrijpende maatregelen worden genomen in de landbouw en het verkeer in de omgeving, om te voldoen aan de milieunormen.

Zonder die maatregelen zou volgens de juristen een vergunning afgegeven kunnen worden voor maximaal 400.000 vliegbewegingen per jaar, een afname van 20 procent.

In een toelichting op de resultaten zegt bestuursvoorzitter Dick Benschop dat er op dit moment vragen worden beantwoord en berekeningen gemaakt, en op basis daarvan neemt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een besluit over de natuurvergunning. Hij wilde niet vooruitlopen op de vraag wat de gevolgen voor Schiphol zijn als er inderdaad een verplichte krimp komt. Het beantwoorden van de vragen en het maken van de berekeningen zal zeker nog een aantal weken in beslag nemen, zei hij.

Gisteren kwam luchtvaartmaatschappij Air France-KLM met de resultaten over 2021. Dat bedrijf zag ook herstel, hoewel het opnieuw een miljardenverlies noteerde. Vooral het laatste kwartaal, waarin Amerika weer openging voor reizigers, zorgde voor een beter resultaat bij de luchtvaartmaatschappij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl