Sywert van Lienden: er is geen nadeel geweest voor klanten
Sywert van Lienden zegt dat er geen financieel nadeel is geweest voor enkele tientallen klanten die sneltesten en mondkapjes bestelden bij de stichting Hulptroepen. Hij reageert daarmee tegen persbureau ANP op een artikel van Follow the Money.
Het onderzoeksplatform meldde vanochtend dat Van Lienden en zijn partners met hun Relief Goods Alliance bv niet alleen aan de verkoop van mondkapjes aan de overheid verdienden, maar ook aan de verkoop van mondkapjes en sneltesten aan zorginstellingen en zakelijke klanten.
Deze afnemers waren ervan overtuigd dat ze met de Stichting Hulptroepen Alliantie in zee gingen, een stichting zonder winstoogmerk. Gespecialiseerde juristen zeggen tegen het journalistieke onderzoeksplatform dat er mogelijk sprake was van oplichting. Volgens FTM lieten Van Lienden en zijn partners de klanten in de waan dat ze met de stichting voor het goede doel te maken hadden terwijl hij en zijn compagnons verdienden aan de deal. Van Lienden wilde niet reageren tegen FTM.
'Data van FTM kloppen niet'
De data in het stuk van FTM kloppen niet, zegt hij nu tegen het persbureau. "De genoemde omzetten, orderaantallen en informatie over klantrelaties kloppen niet. Er zitten klanten tussen die expliciet geïnformeerd zijn. En er zijn ook anderen waarvan we dat nog aan het uitzoeken zijn. Dat zijn we nog aan het reconstrueren."
Van Lienden benadrukt dat klanten nooit financieel nadeel hebben ondervonden door hun bestellingen. "De klanten bij RGA kregen gelijke prijzen en volumekortingen. Het maakt voor de klant dus niet uit waar er gekocht is - er is dus geen benadeling. En uiteraard heeft iedereen zijn spullen gekregen en is alle service verleend waar je op mag rekenen."
'Mogelijk onduidelijkheid door twee namen'
Wel zou er onduidelijkheid kunnen zijn ontstaan omdat er twee organisatienamen gebruikt worden. "Een duale structuur van een stichting zonder winstoogmerk en een grootzakelijke bv naast de stichting waardoor wij daar onbetaald voor kunnen werken, dat kan onduidelijkheden scheppen", erkent Van Lienden. "We zijn dat de laatste tijd aan het aanscherpen en verbeteren, en aan het nalopen of er inderdaad onduidelijkheid en dubbelzinnigheid is."
Van Lienden stelt dat hij en zijn partners aan stichting Hulptroepen geen geld verdienden. Via RGA ontvingen ze een maandelijks salaris. "Voor de duidelijkheid: alle bestellingen die via de webshop van Hulptroepen zijn uitgevoerd, zijn via de stichting uitgevoerd. Dit gaat om tienduizenden orders, zo'n 99,7 procent. Dat geeft misschien een gevoel van de verhoudingen."
'Nooit klachten binnengekomen'
Volgens Van Lienden zijn er eerder nooit klachten van klanten binnengekomen. Hij zegt dat Hulptroepen maandag gaat bellen met de drie ontevreden klanten die genoemd worden in het stuk van FTM, om te vragen hoe het zit. "Hoe zij bij ons terecht zijn gekomen en hoe het contact is geweest. Het moet gewoon goed gebeuren. Als wij een klacht krijgen van een klant, dan lossen we dat op."
Van Lienden en zijn zakenpartners kwamen in mei dit jaar in opspraak omdat ze een miljoenenwinst boekten op een omstreden mondkapjesdeal met de overheid, terwijl ze beweerden er niets aan te verdienen.