Vervoersbedrijven: overheidssubsidie NS voor nachttrein Wenen niet eerlijk
Een subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de NS voor een nachttreinnet tussen Amsterdam en Wenen valt niet in goede aarde bij een aantal commerciële vervoersbedrijven. Daarover schrijft het FD en de partijen bevestigen hun onvrede tegenover de NOS.
Zij spannen een gezamenlijke procedure aan bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven die op 19 mei dient. De bedrijven zeggen dat zij geen eerlijke kans hebben gekregen mee te dingen naar de concessie voor deze nachttrein.
Het ministerie laat weten dat de vervoersbedrijven Flixbus, FMN en Allrail eerder een bezwaarschrift hebben ingediend tegen het besluit om de proef met de nachttrein mogelijk te maken. De bezwaren zijn ongegrond verklaard, waarna de vervoersbedrijven besloten om naar de rechter te stappen.
De rijkssubsidie die NS krijgt voor dit spoorproject is bovendien onrechtmatig, zeggen branchevereniging Allrail, Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en FlixBus, een internationaal busvervoerbedrijf.
'Exclusieve onderhandelingen'
Het gaat om de zogeheten ÖBB NightJet die NS vanaf 25 mei van Amsterdam naar Wenen wil laten rijden. Volgens Flixbus heeft NS de subsidie gekregen na exclusieve onderhandelingen met het ministerie. Het busbedrijf noemt de subsidie niet-noodzakelijk en onwenselijk. De gang van zaken zou in strijd zijn met de Europese marktordeningsregels.
"Ook andere spoorwegmaatschappijen hadden een dergelijke nachttrein kunnen aanbieden, zeker met subsidie. Het is daarom belangrijk dat de staatssecretaris de Europese procedures volgt, maar dat heeft zij niet gedaan."
Milieuvriendelijk
Flixbus zegt bovendien dat deze nachttrein rechtstreeks de concurrentie aangaat met de nachtbussen van Flixbus, die (voor de coronapandemie) meerdere keren per nacht rijden tussen zowel Amsterdam en Wenen als tussen Amsterdam en München.
Het kabinet wil sinds een paar jaar de trein voor korte buitenlandse reizen zó aantrekkelijk maken dat reizigers het vliegtuig laten staan. Nu kiezen mensen nog relatief weinig voor de milieuvriendelijkere trein.