NOS Nieuws

'TikTok veel populairder, WhatsApp blijft grootste sociale platform'

De socialemedia-app TikTok is afgelopen jaar veel populairder geworden. Het aantal gebruikers steeg met bijna 150 procent. Onder jongeren is de app zelfs populairder dan Facebook, meldt onderzoeksbureau Newcom na een peiling onder ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder.

1,7 miljoen Nederlanders gebruiken TikTok en dat zijn er bijna 2,5 keer zoveel als een jaar geleden. Het dagelijks gebruik verdrievoudigde zelfs. Elke dag zitten nu ruim 800.000 Nederlanders op de app om video's te plaatsen of te bekijken.

Onder jongeren groeit TikTok het snelst. In de leeftijdsgroep van 15 tot en met 19 jaar nam het aantal gebruikers toe van 180.000 naar 490.000. Onder 20- tot en met 24-jarigen groeide het van 110.000 naar 360.000.

WhatsApp blijft populairst

WhatsApp is met 12,4 miljoen gebruikers nog altijd de populairste socialemedia-app, gevolgd door Facebook en YouTube. Naast TikTok zijn de grootste stijgers Tumblr (24 procent groei), Pinterest (10 procent) en LinkedIn (6 procent).

Socialemediagebruik in 2021

Sociale medium Gebruikers +/-
WhatsApp 12,4 miljoen +3 procent
Facebook 10,4 miljoen +0 procent
YouTube 9,1 miljoen -1 procent
Instagram 5,9 miljoen +5 procent
LinkedIn 5,0 miljoen +6 procent
Pinterest 3,9 miljoen +10 procent
Twitter 2,9 miljoen +5 procent
Snapchat 2,6 miljoen -2 procent
TikTok 1,7 miljoen +149 procent
Tumblr 0,5 miljoen +24 procent

Instagram staat op de vierde plek met 5,9 miljoen gebruikers, 5 procent meer dan vorig jaar. Een jaar geleden was de groei nog 14 procent. Onder jongeren groeit de app inmiddels bijna niet meer, constateren de onderzoekers.

Meer apps, iets korter online

Gemiddeld zijn Nederlanders actief op 3,9 verschillende apps, tegenover 3,7 vorig jaar. Dagelijks zitten ze op 2,1 platformen en dat was vorig jaar 1,9.

Jongeren besteden ook een stuk meer tijd op sociale media. 15- tot en met 19-jarigen schatten in dat ze er dagelijks gemiddeld 2 uur en 40 minuten online zijn, 17 minuten langer dan vorig jaar. In totaal daalde de tijd van alle leeftijdsgroepen op sociale media juist met 1 minuut, naar 1 uur en 37 minuten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl