Nederlanders zitten anderhalf uur per dag op sociale media
Nederlanders maken gemiddeld ruim anderhalf uur per dag gebruik van sociale media en het aantal gebruikers neemt toe. Het populairst zijn WhatsApp, YouTube en Facebook. Onderzoeksbureau Newcom trekt die conclusie op basis van 7000 respondenten.
Jongeren tussen de 15 en 19 jaar zitten dagelijks het langst op sociale media: gemiddeld twee uur en ruim twintig minuten.
Over de hele linie wordt meer tijd aan sociale media besteed. Van de tien onderzochte platforms hebben er acht meer dagelijkse gebruikers. Met name Instagram en YouTube groeien hard. Het negende platform is nieuwkomer TikTok, dat voor het eerst is meegenomen en vooral populair is onder kinderen. Alleen Pinterest incasseert een afname van 2 procent.
Hieronder zie je de aantallen gebruikers per platform:
Social media-gebruik in 2020
Platform | Aantal gebruikers | +/- |
12,1 miljoen | +2 procent | |
10,4 miljoen | +2 procent | |
YouTube | 9,1 miljoen | +5 procent |
5,6 miljoen | +14 procent | |
4,7 miljoen | +2 procent | |
3,5 miljoen | +1 procent | |
2,8 miljoen | +13 procent | |
Snapchat | 2,7 miljoen | +13 procent |
Tiktok | 0,7 miljoen | - |
Tumblr | 0,4 miljoen | +8 procent |
Een jaar geleden bleek uit eenzelfde soort onderzoek dat Facebook vanwege privacyschandalen 640.000 gebruikers was kwijtgeraakt. Neil van der Veer van Newcom voorspelde toen dat die ontwikkeling zich zou doorzetten. "Mijn hypothese is niet uitgekomen", zegt hij nu.
In een jaar zonder grote schandalen is het aantal gebruikers van Facebook weer licht toegenomen, behalve onder jongeren. "Het vertrouwen had onder alle leeftijden een knauw gekregen", zegt Van der Veer, "maar je ziet nu dat als er geen nieuwe grote incidenten zijn, dat we het dan weer accepteren."
Newcom heeft ook stellingen over privacy, nepnieuws en het doorverkopen van gegevens aan de respondenten voorgelegd. Ook mensen die zich over deze punten zorgen maken, besteden ruim anderhalf uur per dag aan sociale media.