Incidentvolle tweede training: Verstappen botst met Stroll, brand bij Gasly
De eerste rondjes in een Formule 1-wagen op het circuit van Portimão zijn Max Verstappen goed bevallen. De Nederlander klokte in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Portugal een rondetijd van 1.19,191. Dat was goed voor de derde tijd. In de tweede vrije training kwam hij tot 1.18,535, de tweede tijd.
Op het Autódromo Internacional do Algarve, lengte 4,692 kilometer en voor het eerst het strijdtoneel voor een race in de Formule 1, waren de wagens van Mercedes in de eerste training weer eens te snel voor de concurrentie.
Valtteri Bottas voerde met 1.18,410 het veld aan. Teamgenoot en WK-leider Lewis Hamilton volgde met 1.18,749. Het waren de enige coureurs die onder de grens van 1 minuut en 19 seconden doken. Bottas en Hamilton reden hun rondetijden wel met de mediumband, waar Verstappen zijn tijd neerzette op de band met de hardste compound.
Incidentvolle tweede training
In de tweede training later op de dag gingen de snellere, rode banden onder de auto's. Bottas was weer de snelste met Verstappen in zijn kielzog. Hamilton noteerde de achtste tijd.
Tijdens die tweede training was er echter weinig tijd om echt zinnige rondjes te rijden voor de coureurs. Zo werd het eerste half uur gebruikt om voor bandenleverancier Pirelli het nieuwe rubber te testen voor volgend seizoen.
Niet lang daarna kreeg Pierre Gasly te maken met een brandje in zijn Alpha Tauri, dat snel geblust werd, maar weer voor wat oponthoud zorgde. Niet veel later kwam Verstappen in botsing met Lance Stroll en werd de training weer even stilgelegd.
De Canadees zag Verstappen volledig over het hoofd aan het einde van het rechte stuk en stuurde zijn Racing Point in de zijkant van de ontstemde Nederlander. Strolls auto moest weggetakeld worden, Verstappen kon op eigen kracht de pitstraat bereiken.
Voor een groot deel van de F1-coureurs is het circuit in de Algarve onbekend terrein. Een aantal heeft er in het verleden races in andere klassen gereden. Voor de rijders en teams was de eerste trainingen dus vooral om kennis te maken met de baan.
Verstappen, die er dit jaar in een GT-wagen al wat ronden aflegde, zocht in het eerste deel van de eerste training naar de juiste afstelling, van onder andere de vleugel van de Red Bull. De juiste grip bleek een lastig verhaal.
Halverwege had de nummer drie uit het wereldkampioenschap zelfs de slechtste rondetijd achter zijn naam staan. "Alsof ik aan het driften ben. Van de vleugelafstelling klopt niets", zei hij over de boardradio.
Veel coureurs hadden vrijdag problemen met de opgelegde track-limits in bochten 1, 4 en 15. Veel tijden werden geschrapt omdat coureurs met hun bolides te ver buiten de baan terechtkwamen.