Verstappen leeft zich uit in België; snelste in tweede training
De eerste trainingsdag voor de Grand Prix van België heeft bij Max Verstappen voor een grote glimlach op zijn gezicht gezorgd. De Nederlander van Red Bull liet zich in de eerste vrije training nog aftroeven door Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, maar was in de tweede training verrassend de snelste.
Spa-Francorchamps is het favoriete circuit van Verstappen. Echt imponeren kon hij er de afgelopen jaren niet in de races. Slechts een keer stond hij op het podium (derde), maar vrijdag kon hij zich op het snelle Belgische circuit in elk geval goed meten met de dit seizoen dominerende Mercedessen.
Verbetering
De jarige Bottas (31) was in de eerste sessie nog de snelste met 1.44,493, met Hamilton op 0,069 seconden als tweede. Verstappen gaf met 1.44,574 (+0,081) heel weinig toe en verbeterde zich nog een stuk in de tweede training (1.43,744). Aan die tijd kwam niemand meer.
Achter de Nederlander verraste Daniel Ricciardo. De oud-teamgenoot van Verstappen reed met zijn Renault naar de tweede tijd (1.43,792). Even later zat de sessie van de Australiër erop, Hij parkeerde zijn wagen buiten de baan, nadat de hydraulische druk in zijn motor was weggevallen.
Vraagtekens Mercedes
Red Bul op één, Renault op twee. En de Mercedessen? WK-leider Lewis Hamilton reed in de tweede training naar de derde plaats op bijna een tiende van Verstappen. Teamgenoot Bottas kwam niet verder dan de zesde plaats. Teamchef Toto Wolff was na de eerste training al niet tevreden. Na de tweede was hij dat zeker niet.
Ferrari, dat vorig jaar de trainingen en kwalificatie in België domineerde en in Charles Leclerc toen de winnaar van de race had, kwam er vrijdag zoals het hele seizoen al niet aan te pas. Leclerc en Sebastian Vettel bleven zowel in de eerste als de tweede buiten de top-tien steken, Ferrari-onwaardig.
Leclerc was in beide sessies de beste van de twee, maar de vijftiende plaats in de tweede training gaf heel veel te denken. Vettel, die het hele seizoen al geen rol van betekenis speelt, vond zich na de tweede training zelfs terug op de zeventiende plaats.
De bolides van Haas zetten geen tijd neer in de eerste training. Zowel Romain Grosjean als Kevin Magnussen keken vooral toe, omdat er grote problemen waren met de power-unit van de wagens. Hetzelfde euvel trof Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo). Opvallend, omdat de drie bolides allemaal met een Ferrari-motor zijn uitgerust.
Giovinazzi ging als eerste het circuit op bij de tweede training en eindigde als dertiende. Grosjean en Magnussen moesten ook in de tweede sessie lang toekijken, maar konden uiteindelijk nog wel de baan op. Het resultaat: de negentiende (Grosjean) en twintigste tijd (Magnussen).
Korte baan in Bahrein
Intussen is duidelijk geworden dat de tweede Formule 1-race in Bahrein (december) wordt gereden onder kunstlicht op de korte omloop van het circuit. Die baan heeft een lengte van 3,543 kilometer, op Monaco na het kortste circuit van de F1-kalender. De race telt straks 87 rondjes, waarbij een ronde zo'n 55 tot 60 seconden gaat duren.