'Een jaar zonder races was geen optie, dan zou de autosport kapotgaan'
Natuurlijk zijn alle Nederlandse ogen in de Formule 1 gericht op Max Verstappen, maar in het Engelse Silverstone heeft een andere landgenoot een leidinggevende functie achter de schermen: Claire Dubbelman is 'championships manager' van autosportfederatie FIA.
De 34-jarige Dubbelman houdt zich bezig met het naleven van de sportieve regels in de Formule 2 en Formule 3. "Ik ben verantwoordelijk voor het sportief management: de spelregels van de kampioenschappen."
Autosport lag door corona maandenlang stil. Hoe hectisch was die periode?
"Het was een enorme klus om alles weer op de rit te krijgen. De situatie veranderde voortdurend. Had je net je plan klaar, dan kon het de volgende dag in de prullenbak. We zijn als FIA afhankelijk van de autoriteiten. Je bent te gast in een land en hebt de wetten te volgen in een wereld die niet normaal functioneert."
"Beslissen wat juist is, was erg lastig, maar ik denk dat het goed is gelukt. Vooralsnog, want we zijn er nog lang niet. Ik run ook een Formule 4-kampioenschap in Mexico. Dat is een brandhaard. Je moet voortdurend op je hoede en flexibel zijn."
"Wat is het plan? Wat zijn de gevaren? Ik heb nog geen kampioenschap hoeven afschieten, maar de komende weken worden cruciaal. Als Europese landen weer in lockdown gaan, wordt het lastig."
Hoe groot was de opluchting tijdens het eerste raceweekend in Oostenrijk?
"Enorm. Hoogtepunt was het moment dat ik in Oostenrijk alle wagens waarvoor ik verantwoordelijk ben de pitstraat uit zag rollen. Eerst dertig Formule 3-auto's. Daarna 22 Formule 2's. Een heerlijk gevoel was dat."
Voormalig Formule 1-leider Bernie Ecclestone opperde dat de autosport gewoon een jaar moest overslaan. Was dat een realistische optie?
"Nee. Stoppen kan niet. Dan gaat de industrie kapot. Het verdienmodel laat dat niet toe. Dat we nu weer rijden is cruciaal, ander sta je in 2021 met lege handen. Teams kunnen alleen overleven als coureurs budget hebben. En coureurs betalen niet als er geen races zijn."
Je zat de afgelopen maand in de zogenoemde Formule 1-bubbel. Was dat slopend?
"Ik weet niet beter. Toen ik in de autosport begon, draaide ik dertig raceweekends per seizoen en ik ben in een normaal jaar minstens 200 dagen van huis. Ik zie mijn familie hooguit een paar keer per jaar. Nu door corona nog minder. Ik was onlangs een paar dagen in Nederland. Dat was voor het eerst in een half jaar."
"Mijn werk draait momenteel om circuits en hotels. Ik werk van zes uur 's ochtends tot elf uur 's avonds. Natuurlijk is het moeilijk even uit te zoomen. Ik ben ook wel eens moe, zeker na drie GP-weekends op rij. Het is intensief, maar je hoort me niet klagen. Elk motorsportjaar voelt als een hondenjaar en telt voor zeven, maar je maakt van alles mee en leert veel. Ik vind het belangrijk om hier te zijn, dit werk te doen en ik tel mijn zegeningen."
Formule 2 en Formule 3 liften mee op de Formule 1-kalender. Je bent dus ooggetuige van de grand prixs, maar zie je als 'championships manager' überhaupt iets van Max Verstappens races?
"Een beetje, maar ik ben uiteraard vooral met mijn eigen werk bezig. Ik rapporteer wel aan de wedstrijdleiding van de Formule 1 en de lijnen zijn ook kort. Ik ben verantwoordelijk voor wat de FIA de ladder naar de Formule 1 noemt: Formule 4, 3 en 2.
"Ik coördineer een team van vijftien FIA-officials en draag verantwoordelijkheid voor meer dan twintig kampioenschappen wereldwijd. Zijdelings ben ik ook betrokken bij de Formule 1-poot, maar dat is zeker niet mijn kerntaak."
Is doorstoten naar de Formule 1 wel je ambitie?
"Ja, natuurlijk. Daarin wijk ik niet af van een coureur. Uiteindelijk is Formule 1 het doel. Daar laat ik me niet door afschrikken. Ik pak de kans als die me wordt aangeboden. Zo ben ik ook in deze sport beland."
"Toen ik jaren geleden voor de promotor van Renault werkte, had ik het daar vaak over met coureurs. Jullie willen naar de Formule 1? Ik ook, zei ik dan. Dat schept een band, omdat je als het ware met elkaar meegroeit. Inmiddels ben ik dubbel zo oud als de meeste coureurs."
Ben jij de scheidsrechter die de straffen uitdeelt?
"Nee, maar ik ben wel degene die de regels opstelt waarop straffen worden gebaseerd. Ik schrijf de wet, maar ik ben niet degene die de wet uitvoert. Maar ik draag een FIA-shirt en dan ben je natuurlijk niet altijd populair. Sport draait nu eenmaal om emotie en passie. Mensen zitten vol met hun hart in het racen en laten dat niet los, maar dat vind ik juist zo mooi."
"Ik kan me goed in iedereen verplaatsen. Ik ben promotor van raceklasses geweest, heb coureurs gemanaged en een GT3-team geleid. Ik snap heel goed waarom mensen in de racewereld reageren zoals ze reageren. Ik begrijp hun woede, frustratie en emotie."
Je vader Huub was verslaggever, bestuurder bij de Nederlandse autosportfederatie KNAF en communicatiemanager bij Mercedes Benz. Toeval bestaat niet.
"Uiteraard heb ik veel gehad aan zijn netwerk. Daar draai ik niet omheen. De keerzijde is dat ik me extra heb moeten bewijzen."
"Was ik wel de juiste persoon voor de functie? Natuurlijk wemelde het vooroordelen. Dat motiveerde me. Als mensen denken dat ik iets niet kan, overtuig ik ze graag van het tegendeel."
Silverstone is het hart van de autosport. Twee raceweekends zonder publiek. Is dat daar extra pijnlijk?
"Natuurlijk is het een lastige boodschap voor veel Engelsen. Het is niet anders. We zijn blij dat de race doorgaat."
"Het is momenteel de enige manier. Natuurlijk willen we dolgraag met publiek racen, maar het kan nog niet. De coronabesmetting van Formule 1-coureur Sergio Pérez onderstreept het belang van onze strenge regels."