Noord/Zuidlijn naar Schiphol nog lang niet definitief
De plannen voor het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn zijn nog lang niet rond. Dat zeggen het ministerie van Infrastructuur en de NS in reactie op een bericht in de Volkskrant. Daarin staat dat de metrolijn binnen tien jaar wordt doorgetrokken, maar dat lijkt te voorbarig.
Het was al bekend dat meerdere partijen, waaronder de gemeente Amsterdam, NS, KLM en Schiphol, zich hard maken voor verlenging van de lijn. Nu rijden de metro's niet verder dan Amsterdam Zuid.
Volgens de Volkskrant heeft NS-topman Van Boxtel maandag op het ministerie van Algemene Zaken overlegd over het doortrekken van de lijn. De NS zegt dat er in zijn algemeenheid is gesproken over de bereikbaarheid in Nederland en dat geen concrete toezeggingen zijn gedaan over de Noord/Zuidlijn.
Ook het ministerie van Infrastructuur benadrukt dat er nog helemaal niets zeker is. Een woordvoerder van het departement noemt tegenover de NOS het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp "een van de vele opties waarnaar wordt gekeken".
Hoop op Haags geld
Het project gaat volgens schattingen zeker 3 miljard euro kosten, evenveel als de aanleg van het eerste stuk van de lijn dat vorig jaar werd geopend. Voor het grootste deel van dat bedrag hopen de zeven partijen op een bijdrage uit Den Haag.
In de zomer werd bekend dat ook in Den Haag overwogen wordt om volgend jaar miljarden euro's vrij te maken voor grote bouwprojecten waaronder het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Het geld voor de investeringen moet komen uit leningen op de kapitaalmarkt, wat door de negatieve rente heel voordelig is.
Een woordvoerder van Schiphol zegt dat ook wordt gekeken naar andere financieringsmogelijkheden. Hij ontkent dat daarbij wordt gedacht aan een verhoging van de havengelden en de ticketprijzen van KLM, zoals de Volkskrant meldt.
Over het eerste deel van de Noord/Zuidlijn werd bijna 100 jaar gepraat: