NOS Nieuws

#Blackgirlmagic: toonaangevende tijdschriften geprezen om keuze covermodellen

  • Annebelle de Bruijn

    redacteur Online

  • Annebelle de Bruijn

    redacteur Online

De modewereld kijkt ieder jaar reikhalzend uit naar de septembernummers van de grote tijdschriften. Het zijn de edities die de trends van het komende seizoen bepalen, het meeste geld in het laatje brengen en hun covermodellen uiterst zorgvuldig selecteren op bekendheid en invloed.

Dit keer valt er iets op aan de toonaangevende septembernummers: veel Engelstalige edities van onder meer Vogue, Glamour en Elle en andere toonaangevende magazines hebben gekozen voor zwarte modellen op hun cover. Op sociale media wordt de keuze geprezen. Is het een kentering in de modewereld of willen de bladen vooral meeliften op successen van hashtags als #blackgirlmagic en #blackbeauties?

"Het schoonheidsplaatje dat wereldwijd wordt aangehangen is tot nu toe altijd blank, jong, mager en het liefst blond golvend haar geweest", legt bladenmaker Janice Deul uit in het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen. "Neem een Doutzen Kroes. Ik ben dol op haar, maar er zijn meer typen en vormen van schoonheid."

Deul probeert met haar platform Diversity Rules de diversiteit in de modewereld te bevorderen. Volgens haar werkt de tijdschriftenwereld al decennialang volgens hetzelfde mantra: zwarte modellen zijn nauwelijks te vinden, verkopen niet en zijn niet veelzijdig genoeg. Deul is positief over deze septemberedities. "Deze covers bewijzen dat zwarte modellen in tijdschriften wel degelijk verkopen. En niet alleen aan zwarte mensen, maar ook wereldwijd."

Of het een blijvende doorbraak is?

In de jaren 70 en 80 zorgden modellen als Naomi Sims en de Black-is-Beautifulbeweging ervoor dat zwarte modellen een plek kregen in modebladen en op de catwalks. Na deze periode verdwenen ze weer net zo snel als ze verschenen waren. In 2008 was het de Italiaanse editie van Vogue die furore maakte met een uitgave met alleen maar zwarte modellen, The Black Issue. Ook die opleving was niet blijvend.

Vorig jaar nog maakten drie Nederlandse glossy's - Elle, Harper's Bazaar en Vogue - met hun septemberedities een statement over diversiteit. Een paar maanden daarvoor haalde Cécile Narinx, hoofdredacteur van Harper's Bazaar zich nog boze reacties op de hals door bij Pauw te zeggen dat zwarte modellen niet goed verkochten.

Met het septembernummer kwam ze van die bewering terug. "We moeten onze lezers laten wennen aan diversiteit. We moeten laten zien dat het dit keer blijvend is. Je kunt er niet meer onderuit en dat moet je ook niet willen."

Modejournalist Bregje Lampe denkt dat het dit keer wel degelijk om een blijvende verandering gaat. "De Nederlandse covers van vorig jaar en die van nu zijn onderdeel van een wereldwijde ontwikkeling. Al heeft het ook een opportunistisch randje. Met zwarte modellen op je cover haal je het nieuws."

Lampe wijst erop dat de Britse editie van Vogue sinds kort een zwarte hoofdredacteur, Edward Enninful, heeft. Bij Louis Vuitton ging eerder dit jaar Virgil Abloh als eerste zwarte creative director aan de slag. "We zijn er nog lang niet, maar de modewereld heeft door dat het anders moet."

De cijfers ondersteunen. Volgens The Fashion Spot, een website die telt hoeveel modellen van kleur op de covers van modebladen en op catwalks staan, neemt de etnische diversiteit sinds 2015 toe. Was in dat jaar 83 procent van de modellen wit, in 2018 is dit aantal gedaald tot 67,5 procent.

Ook Deul denkt dat het om een definitieve kentering gaat, maar ze blijft kritisch. "Tijdschriften casten nu vaak hetzelfde type zwarte vrouw, namelijk modellen van Zuid-Soedanese afkomst. Ze zijn stuk voor stuk beeldig, maar ik zou graag een keer een model zien met een enorme afro die wordt opgevoerd als token of beauty."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl