NS: vertraging, uitval bij hsl voorlopig niet opgelost
Doordat er in april nog meer treinen op de hogesnelheidslijn gaan rijden, blijft de HSL last houden van vertragingen en uitval, meldt de NS. De introductie van de Eurostar (Amsterdam - Londen) en de Intercity Brussel, begin volgende maand, betekent dat er dagelijks 246 treinen over het HSL-spoor gaan rijden. Zonder ingrijpende aanpassingen aan het spoor zal de hsl blijven kampen met problemen, is de conclusie van een onderzoek naar de prestaties van de spoorlijn dat in opdracht van NS en ProRail is gedaan.
"De rek is uit het systeem", schrijven de onderzoekers. Zowel de treinen als de infrastructuur moeten aangepast worden om de punctualiteit te verbeteren. De NS schrijft dat er een 'systeemsprong' nodig is: zo krijgt de machinist op het huidige tracé te maken met een veelheid aan stroomspannings- en veiligheidssystemen. Het zijn ontwerpfouten die alleen met grootscheepse investeringen kunnen worden aangepakt, aldus de NS.
Hoofdpijndossier
De hogesnelheidslijn die van de Randstad naar Antwerpen loopt, is een hoofdpijndossier voor de NS. De kosten van de aanleg vielen met 7,2 miljard euro veel hoger uit dan gepland. De aanschaf van de Italiaanse Fyra-treinen bleek een miskoop: veertig dagen nadat de eerste Fyra over de hsl reed, werd de trein alweer van het spoor genomen vanwege ernstige defecten. Daarmee liepen de kosten op tot bijna 11 miljard euro.
Hoeveel de nieuwe aanpassingen aan het hsl-spoor gaan kosten, is onduidelijk. ProRail-topman Eringa zegt tegen NRC: "Dat kan zo een paar honderd miljoen zijn".
Kostbare lijn niet voor niets aangelegd
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur zegt in een reactie op het onderzoek dat de reiziger er niet langdurig last van mag hebben dat de hsl drukker bereden gaat worden. "Dat meer treinen over de hogesnelheidslijn gaan rijden, is al jaren de planning, ook van de NS zelf. We hebben die kostbare lijn immers niet voor niets aangelegd."
Over de oproep om meer geld te investeren in de hsl, zegt de staatssecretaris dat ze al 60 miljoen euro heeft gereserveerd voor concrete maatregelen. Die moeten op korte termijn effect opleveren voor de reiziger. De bedragen die ze nu voorbij hoort komen, vindt Van Veldhoven "ontzettend groot". Ze wil er in de toekomst wel over praten met de NS en ProRail, maar "de bestaande financiële kaders zijn leidend".
Vaker grote storingen
Vorig jaar had het totale treinverkeer te maken met iets meer grote storingen dan in 2016. Van de 628 grote storingen waren er 92 die ernstige problemen opleverden voor de treinreizigers, blijkt uit cijfers van ProRail.
Er was een toename van het aantal grote storingen door derden (zoals aanrijdingen, zelfdoding en stroomstoringen) en door extreem weer. Er waren juist minder technische problemen, zoals wisselstoringen en kapotte seinen.