Geen vervanger voor de Fyra, wel sneller naar Brussel
Een opvolger voor de mislukte Fyra-trein komt er definitief niet. Dat heeft het kabinet besloten in reactie op het rapport van de parlementaire enquêtecommissie die het debacle onderzocht.
De commissie bepleitte een volwaardig alternatief voor de Fyra. Nu blijkt dat het kabinet genoegen neemt met de bestaande treinen van de NS op het huidige spoor.
Vanaf eind volgend jaar gaan de oude Benelux-treinen over het HSL-traject rijden. Doordat de treinen wel harder over het spoor kunnen en minder stoppen, wordt de reistijd met een half uur verkort. Van Amsterdam naar Brussel duurt de rit dan 2 uur en 48 minuten. Dat is een half uur langer dan de Fyra er over zou doen. Verder blijft de dienstregeling afhankelijk van de buitenlandse aanbieders Thalys en Eurostar.
Scherp toezicht
Het kabinet zegt de situatie scherp in de gaten te houden. Als de NS er niet in slaagt om het vervoer op het traject te verbeteren, kan uiteindelijk de vergunning voor het vervoer op de HSL aan een andere partij gegeven worden.
Vanochtend lekte al informatie uit over de spoorplannen tot 2024. Daaruit bleek dat het kabinet ook de rol van NS en ProRail tegen het licht houdt. Zo gaat het kabinet onderzoeken of de NS en ProRail weer één bedrijf kunnen worden. Toch lijkt het er niet op dat deze mogelijke samenvoeging vóór 2024 zal gebeuren. Onder meer de VVD ziet weinig in het plan.
Wel heeft het kabinet besloten dat ProRail op termijn een publieke organisatievorm krijgt, waardoor scherpere aansturing door de politiek mogelijk is. Maar hoe dat gebeurt en wat de gevolgen hiervan precies zijn, moet nog worden uitgezocht.