De nieuwe bolide van Ferrari
NOS SportAangepast

Bij Ferrari is zelfs de verfoeide halo rood

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

Ferrari heeft met een gelikte presentatie, die live op internet te volgen was, het doek van de SF71H getrokken. De nieuwe auto moet een eind maken aan het Mercedes-tijdperk. Dat team domineert de Formule 1 al vier seizoenen op rij. Net als z'n Mercedes-rivaal Lewis Hamilton gaat Sebastian Vettel op jacht naar zijn vijfde wereldtitel. Teamgenoot Kimi Räikkönen moet hem daarbij assisteren.

Dat de nieuwe Ferrari knalrood is, daar veert niemand van op. Wel verrassend is dat de omstreden cockpitbescherming ('halo') rood gespoten is. De Ferrari-ontwerpers hebben zich duidelijk uitgeleefd op details die de auto lichter en sneller moeten maken dan de 2017-versie. Wijzigingen die in het oog springen zijn de nieuwe voorvleugel en aerodynamische ingrepen aan de zijkant van de auto.

Driekleur

Net als bij de andere teams is de 'haaienvin' boven de motorkap gesneuveld. Op die plek prijkt nu de Italiaanse driekleur. Hoewel de presentatie online was, waren er wel tientallen mensen aanwezig. Een delegatie van de Fiat- en Ferrari-top bekeek de presentatie samen met in onberispelijk rood geklede werknemers.

Ferrari had bovendien een aantal fans laten invliegen. De Italiaanse show werd nauwlettend op grote schermen gevolgd in het Engelse Silverstone, waar concurrent Mercedes eerder vandaag zijn nieuwe wapen presenteerde.

Sebastian Vettel heeft nog niet met de SF71H gereden, maar liet al wel weten een positieve eerste indruk te hebben. "Het chassis lijkt op de auto van vorig jaar omdat de regels niet erg zijn veranderd. Maar de echte magie zit onder wat je allemaal kan zien."

"Het voelde meteen goed", zei de Duitser over het moment waarop hij zijn stoeltje paste. "Ik zat meteen comfortabel. Nu wil ik zo snel mogelijk het circuit op."

Er is volgens Vettel hard gewerkt in de fabriek, maar niet alleen tijdens de wintermaanden. "We zijn al vroeg in het vorige seizoen begonnen met het ontwerpen van de nieuwe auto. Het draait om details. Hoe goed hij is, kan ik pas zeggen als we de baan op zijn geweest."

Sebastian Vettel

Titelhonger

De Formule 1 kan niet zonder Ferrari en Ferrari kan niet zonder Formule 1, maar het gebrek aan grote successen frustreert de Italiaanse renstal. De laatste constructeurstitel werd in 2008 binnengesleept door Felipe Massa en Kimi Räikkönen. Dat de Finse veteraan in 2018 opnieuw deel uitmaakt van het team is curieus te noemen: het heilige vuur lijkt al jaren gedoofd bij hem. Niettemin mocht de Fin, die door Ferrari-topman Marchionne de achterblijver wordt genoemd, nog een jaar bijtekenen.

Er staat een jong supertalent te trappelen, Charles Leclerc geheten, die elk moment Räikkönens plek bij de renstal zou kunnen innemen. Maar Ferrari staat te boek als uiterst conservatief als het om de keuze van coureurs gaat.

Uitdager

Ferrari moet het hebben van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Hij is dé uitdager van regerend kampioen Lewis Hamilton en droomt van het evenaren van Michael Schumachers Ferrari-successen. Het steekt de Duitser dat hij alleen titels pakte met Red Bull Racing en er nog niet in is geslaagd Ferrari op sleeptouw te nemen.

Max Verstappen & Sebastian Vettel

Vorig seizoen kwam Vettel indrukwekkend uit de startblokken en leek hij gewaagd aan Hamilton, maar een aantal dure fouten maakte hem in de tweede seizoenshelft kansloos.

Of Ferrari dit jaar in staat is Mercedes te verslaan valt te bezien. Het team wekte de indruk vorig jaar op de tenen te lopen om het tempo van Mercedes te volgen. Dat gold vooral voor het doorontwikkelen van de auto tijdens het seizoen. En het is een wet in de Formule 1 dat een team dat te veel focust op snelheid vanzelf problemen krijgt met de betrouwbaarheid.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl