Grootmacht Mercedes lanceert opvolger van 'de diva'
De Formule 1-auto waarmee Lewis Hamilton op jacht gaat naar z'n vijfde wereldtitel heet de Mercedes W09. Het is de opvolger van de bolide die vorig jaar uiteindelijk de snelste bleek, maar vanwege wispelturig, onvoorspelbaar gedrag de bijnaam 'diva' kreeg.
Teambaas Toto Wolff maakte er vanochtend meteen een grap over, toen hij journalisten begroette op het circuit van Silverstone. "Welkom. De nieuwe diva komt zo tot leven."
Mercedes had na ingrijpende reglementwijzigingen vorig seizoen grote moeite om de auto te begrijpen. Topprestaties werden afgewisseld met matige weekends. "De auto was grillig. We snapten aanvankelijk niet waarom we op het ene circuit ongenaakbaar waren en op andere circuits kansloos", zei de teambaas. "We hebben met de W09 geprobeerd de goede kwaliteiten van de diva te houden en de slechte eigenschappen weg te snijden."
Fangio
Lewis Hamilton kan dit seizoen Juan Manuel Fangio evenaren door z'n vijfde titel te grijpen. De 33-jarige Brit - die op het punt zou staan z'n contract met Mercedes te verlengen - is opgetogen over de nieuwe auto. "Een kunstwerk! Ik ben heel trots op de mensen die dit hebben ontworpen."
De Fin Valtteri Bottas is opnieuw Hamiltons teamgenoot. Ook voor de rest blijft veel bij het oude. De 'Silberpfeil' oogt voor de leek niet heel anders dan vorig jaar. De kleur is vertrouwd en net als bij andere teams is de aerodynamische 'haaienvin' boven de motorkap verdwenen.
Bovendien zijn er enkele vleugeltjes geschrapt en ziet de auto er wat slanker en strakker uit, maar een radicale koerswijziging is in het ontwerp niet zichtbaar.
Kettingzaag voor halo
Teambaas Wolff is lovend over het uiterlijk van de W09, maar de nieuwe cockpitbescherming ('halo') kan hem niet bekoren. "Als je mij een kettingzaag geeft, haal ik hem eraf. Ik snap dat veiligheid belangrijk is, maar dit ziet er niet uit. Het is Formule 1-onwaardig."
De halo is ingevoerd om het hoofd van coureurs te beschermen, maar is vooral vanwege het teenslipper-achtige uiterlijk omstreden. Ook Max Verstappen is fel tegenstander. "Formule 1 en gevaar horen bij elkaar. In vind dit helemaal niks", zei de Nederlander vorig jaar al toen hij voor het eerst met de halo testte.
Toto Wolff begrijpt dat de jarenlange Mercedes-dominantie fans begint te irriteren. "De Formule 1 heeft felle competitie nodig en een titelstrijd met meerdere kanshebbers. Het is mooi als dat gevecht tijdens de laatste grand prix wordt beslist, maar dat is natuurlijk niet ons doel."
Vier jaar op rij greep Mercedes de wereldtitel voor constructeurs én werd een Mercedes-coureur wereldkampioen. Er is weinig reden om aan te nemen dat het team dit jaar zal wegzakken. Revolutionaire veranderingen in het reglement zijn er niet, dus de concurrentie zal z'n best moeten doen om Mercedes bij te halen of bij te benen.
Gat met Ferrari
Begin vorig seizoen leek met name Ferrari het gat te hebben gedicht, maar Mercedes had de zaken toch beter voor elkaar. Lewis Hamilton domineerde de tweede seizoenshelft. Ferrari kwam er toen amper meer aan te pas. Vooral de betrouwbaarheid van de zilverkleurige bolides was indrukwekkend. Technische problemen, die bij vooral Verstappens Red Bull Racing schering en inslag waren, bleven bij Mercedes nagenoeg achterwege.
Regerend kampioen Lewis Hamilton heeft in z'n jacht op de vijfde titel weinig te duchten van teamgenoot Valtteri Bottas. De Fin, die vorig jaar Nico Rosberg verving, is een goede coureur maar mist net dat beetje extra: Hamilton is een maat te groot. Bottas is niettemin een zeer waardevolle tweede rijder omdat hij WK-punten wegsnoept bij de concurrentie.