De eerste concurrenten van Verstappen rollen naar buiten
Langzaam maar zeker wordt duidelijk hoe de nieuwe Formule 1-auto's gaan ogen. De komende anderhalve week zullen alle teams hun 2018-wagen showen. Het is nog even wachten op de echte kanonnen: de topteams Mercedes, Ferrari en Max Verstappens Red Bull Racing 'lanceren' hun nieuwe bolide volgende week.
De middenmoters Williams en Haas hebben als eerste hun nieuwe creaties in de schijnwerpers gezet. Haas deed dat op de eigen website en verspreidde foto's via social media.
Williams trok op een sobere bijeenkomst in Londen het doek van de 'FW41'. Het tijdperk van peperdure F1-launch-evenementen met optredens van muzikale topacts, goochelaars en ander vuurwerk is voorbij.
Omstreden 'halo'
Grote veranderingen zijn er niet: het reglement is amper veranderd en de nieuwe auto's zijn vooral verder geperfectioneerd.
Opvallendste wijziging is de komst van de omstreden 'halo', die het hoofd van de coureur beter moet beschermen. Ook zal de door veel fans verfoeide aerodynamische 'haaienvin' op de motorkap waarschijnlijk verdwijnen of in ieder geval kleiner worden.
Haas en Williams zijn directe concurrenten van elkaar. Ze mikken op een plek in de subtop. "Onze 2017-wagen was op zich prima, maar we hebben er niet uit gehaald wat er in zat", zegt Haas-teambaas Guenther Steiner.
"We moeten stabieler presteren en zo het gat naar de rest verkleinen." Williams-ontwerper Paddy Lowe noemt zijn FW41 veelbelovend. "Er is vooral onderhuids veel veranderd. Deze auto moet ervoor zorgen dat we beter voor de dag komen dan vorig jaar."
Tommy Hilfiger-miljoenen
Formule 1-commentator Louis Dekker constateert dat het legendarische Williams de afgelopen jaren is weggezakt. "Dat is te ook zien in de rijderskeuze. Lance Stroll is niet de slechtste coureur op aarde, maar de Canadees drijft op tientallen Tommy Hilfiger-miljoenen van z'n vader Lawrence."
"Vorig seizoen was er hoongelach toen het team Felipe Massa met een charme-offensief moest terughalen. Massa was net bedankt voor bewezen diensten. Maar door het plotselinge vertrek van Valtteri Bottas naar Mercedes kwam het Williams bij nader inzien toch slecht uit dat de ervaren Braziliaan net was afgeserveerd."
Tweede stoeltje
"Eind vorig jaar ging Massa voor het tweede seizoen op rij met pensioen. Nu definitief. Veel Formule 1-fans hoopten dat Robert Kubica de stoelendans zou winnen, maar de na een rallycrash gerevalideerde Pool is slechts vastgelegd als reserve. Het tweede stoeltje bij Williams gaat verrassend naar Sergej Sirotkin, met dank aan een beetje talent en een berg roebels van een Russische bank."
"De Rus heeft dat volgens Williams te danken aan zijn talent en prestaties. Laat ik het zo verwoorden: Stroll en Sirotkin zijn op papier redelijke coureurs, maar ze hebben hun plek in de Formule 1 louter te danken aan waardepapier. En dat teambaas Claire Williams het duo 'very exciting' noemt? Daar moeten we niet zo veel waarde aan hechten."
Dollars en kruimels
"De Amerikaanse renstal Haas heeft na een veelbelovende start in 2016 bewezen geen tweejaarsvlieg te zijn", zegt NOS-commentator Dekker.
"Het team is financieel solide. Dat dankt Haas grotendeels aan de ondergang van de kleine low-budget-teams HRT, Caterham en Manor-Marussia. Gevolg daarvan is dat Haas automatisch mee-eet uit de prijzenpot voor de tien beste Formule 1-teams: team elf, twaalf en dertien zijn immers kopje-onder gegaan."
"De coureurs Romain Grosjean en Kevin Magnussen zijn ook dit seizoen veroordeeld tot de kruimels. Op dagen dat alles meezit kunnen ze WK-punten scoren, maar vaker zullen ze de strijd aan moeten gaan met achterhoedeteams als Sauber en Toro Rosso."
"Hoewel Haas op forse technische steun van Ferrari kan rekenen - de bolide is voor een groot deel gebaseerd op Italiaanse onderdelen, aerodynamica en technologie - ligt een grote sprong voorwaarts niet voor de hand. Daar is het budget te karig voor. Bovendien behoren Grosjean en zéker Magnussen niet tot de absolute topcoureurs in de koningsklasse van de autosport."