Alarm geslagen over verkeersveiligheid
Een samenwerkingsverband van 32 organisaties roept de nieuw te vormen regering op om met voorrang de verkeersveiligheid te verbeteren. Een maatregel die snel effect sorteert, is meer politie op de weg om verkeersovertreders aan te houden, zegt ANWB-directeur Frits van Bruggen, een van de ondertekenaars van het Verkeersveiligheidsmanifest in het NOS Radio 1 Journaal.
Van Bruggen wijst erop dat het aantal aanhoudingen op de weg in tien jaar tijd met 75 procent is gedaald. Vorig jaar hield de politie 360.000 verkeersdeelnemers aan, in 2007 werden er nog 1 tot 1,5 miljoen mensen op de weg staande gehouden.
Door de verkeerscontroles op te schroeven, kan het aantal verkeersslachtoffers op korte termijn fors worden teruggebracht, zegt Van Bruggen. Ook het Openbaar Ministerie heeft het actieplan ondertekend.
Meer verkeersdoden
De samenwerkende organisaties slaan alarm vanwege het stijgende aantal doden en zwaargewonden in het verkeer. "De verkeersveiligheid gaat nadrukkelijk achteruit", stelt de ANWB-directeur. In 2015 kwamen 621 mensen om in het verkeer, 51 meer dan in het voorgaande jaar, nadat er in 2014 een eind was gekomen aan de jarenlange daling van het aantal verkeersdoden.
Ook het aantal zwaargewonden neemt de laatste tijd toe, terwijl het aantal aanrijdingen in één jaar met 50.000 is gestegen tot 850.000. "Op de wereldlijst zakken we de top-tien uit", waarschuwt Van Bruggen. Nederland stond lange tijd op de derde plaats, maar is nu gezakt naar een negende plek.
Om die lijn om te buigen vraagt de coalitie - waar ook Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars deel van uitmaken - aan de politiek om van de verbetering van de verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken.
Kwetsbare fietsers
Ze pleiten voor maatregelen om de infrastructuur te verbeteren, auto's veiliger te maken en het gedrag van verkeersgebruikers te verbeteren. In het plan wordt speciale aandacht gevraagd voor de kwetsbare positie van de fietser. Fietsers maken bijna de helft uit van de ernstig gewonden die in het verkeer vallen. Een betere inrichting van 30 km-zones en goede fietspaden kunnen de veiligheid voor de fietsers verbeteren, staat in het plan.
Ook het terugdringen van het smartphonegebruik en de introductie van veiligheidsmaatregelen in de auto als een noodrem- en een snelheidscontrolesysteem zorgen voor meer veiligheid op de weg.
De opstellers van het Verkeersveiligheidsmanifest bieden vanochtend hun plan aan de Tweede Kamer aan.