'Meer verkeersdoden door verslapte controles'
Nederland heeft van de Europese verkeersveiligheidsorganisatie een tik op de vingers gekregen. Het verkeer op de Nederlandse wegen is volgens de European Transport Safety Council (ETSC) onveiliger geworden doordat de politie minder bekeuringen uitschrijft.
Na jaren van dalingen steeg het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar met 9 procent tot 621. Nederland was daarmee geen uitzondering, constateert de ETSC: in maar liefst 22 van de 32 onderzochte landen kwamen meer mensen om in het verkeer. In totaal vielen er op de Europese wegen 26.300 doden, tegen 25.970 in 2014.
Nederland doet het nog steeds goed als het aantal verkeersdoden wordt afgezet tegen het aantal inwoners en het aantal afgelegde kilometer, al scoren de Scandinavische landen en Zwitserland nog beter. Maar de plotselinge stijging van het dodental vorig jaar baart de ETSC wel zorgen.
Overtredingen
Het is de organisatie opgevallen dat de Nederlandse politie de afgelopen jaren steeds minder bekeuringen uitschrijft voor snelheidsovertredingen. Het zijn er nog steeds wel de meeste van heel Europa, maar jaarlijks zijn het er gemiddeld steeds 4 procent minder. Het aantal boetes voor illegaal telefoneren in de auto daalde zelfs met 22 procent per jaar.
Volgens ETSC-topman Avenoso worden daardoor niet alleen minder gevaarlijke automobilisten van de weg gehaald, maar krijgen andere weggebruikers ook het gevoel dat ze het minder nauw hoeven te nemen met de regels. Overigens houdt de ETSC ook de mogelijkheid open dat het aantal bekeuringen in Nederland daalt doordat mensen zich juist beter aan de regels houden, bijvoorbeeld doordat de boetes hoger zijn geworden.
De toegenomen onveiligheid heeft volgens de ETSC ook nog een heel andere oorzaak: de groeiende populariteit van elektrische of hybride auto's. Door subsidies op de groene auto's worden deze in Nederland veel verkocht, maar ze behoren over het algemeen niet tot de allerveiligste. In Nederland worden relatief veel auto's verkocht die maar drie of vier sterren scoren op de Europese veiligheidstests.
Indrukwekkend
Een pluim heeft de ETSC voor Noorwegen. Dat land krijgt de jaarlijkse verkeersveiligheidsaward omdat het erin blijft slagen om het verkeer veiliger te maken. Noorwegen heeft het laagste aantal verkeersdoden per miljoen inwoners (23 tegen 37 in Nederland) en dat wordt nog steeds minder.
Volgens de ETSC heeft Noorwegen een goede strategie met heldere doelen op korte en lange termijn, waarbij gerichte maatregelen worden genomen voor risicogroepen en waarbij gevaarlijke verkeerssituaties worden verbeterd. Dat leidde vorig jaar tot een daling van het aantal verkeersdoden met maar liefst 20 procent. Een indrukwekkende prestatie, vindt de ETSC.