Aangepast

Niemand wist hoeveel mensen werkten aan Red Dead Redemption 2, wij telden ze

Red Dead Redemption 2 is het bestverkochte spel van 2018. Sinds de release in oktober werd het 23 miljoen keer verkocht. De reden? Het spel is immens groot, waardoor er altijd wel iets nieuws te beleven is.

Niet vaak waren de verwachtingen rond een game zo hoog als bij deze. Niet gek ook: er werd zeven jaar aan het spel gewerkt. Hoeveel mensen je nodig hebt voor het ontwikkelen van zo'n blockbuster-game hebben we hieronder voor je op een rij gezet. Handmatig geteld, omdat zelfs de maker dat niet had gedaan:

3800 medewerkers dus, bij zo'n productie. Ter vergelijking: aan GTA V, een van de grootste games van de afgelopen jaren, werkten ongeveer 1000 man.

Zo'n grote productie als die achter RDR2 zit gaat niet zonder slag of stoot - of kritiek. Rockstar, de studio achter de game, kreeg behoorlijk wat kritiek over zich heen naar aanleiding van de enorme werkdruk die bij het bedrijf zou heersen. Een bekend fenomeen in de game-industrie: het crunchen. Enorm hard werken in de laatste periode voor een spel uitkomt. Medewerkers van RDR2 lieten anoniem weten dat ze weekenden moesten doorwerken en soms weken maakten van 60 tot 100 uur.

Interactie

Voor producent Rockstar leverde die periode van crunchen een indrukwekkend resultaat op. "Grafisch zijn games als Spider-Man of Horizon Zero Dawn misschien indrukwekkender", vertelt Alessandra van Otterlo van gamevakblad Control. "Maar de makers zetten in Red Dead Redemption 2 zo'n ongelooflijk grote wereld neer."

De trailer van Red Dead Redemption 2:

Wat het spel zo uniek maakt? De ontwikkelaar brengt de spelwereld echt tot leven. "Ik heb er drie maanden en vijf dagen over gedaan om het spel uit te spelen", zegt Alessandra. "Urenlang zat ik te vissen en vogeltjes te kijken. En er was altijd wel iets te zien of te beleven in de wereld. Dat is bizar en indrukwekkend. Dat je urenlang iemand kunt entertainen, zonder dat al die extraatjes je uit het verhaal halen. Qua beleving is Red Dead Redemption 2 uniek."

Revolutie?

De game is nu zo succesvol, dat je zou kunnen verwachten dat andere ontwikkelaars dat succes willen kopiëren en met een vergelijkbare game op de proppen komen. Maar dat is niet makkelijk, en dat heeft alles te maken met hoe gamebedrijven in de huidige tijd geld verdienen.

"De meeste grote game uitgevers geven twintig games per jaar uit: iedere keer een nieuwe FIFA, Battlefield of Call of Duty. Dat soort games", legt gamejournalist Paul Hulsebosch van Tweakers uit. Voor zo'n nieuwe game betaal je al snel 60 tot 70 euro, maar een half jaar later kun je zo'n toptitel voor een zacht prijsje bij een sale halen.

Tegelijk worden grote games steeds duurder om te maken. "Ontwikkelaars moeten er dus langer geld aan verdienen om uit de kosten te komen", legt Alessandra uit. "Het is economische noodzaak geworden om meer aan een spel te verdienen dan die aanschafprijs van 60 euro."

Dus veranderen verdienmodellen bij grote studio's, legden we eerder al uit. Daar was ook Rockstar vroeg bij met hun vorige game, GTA V. In de online wereld daarvan, GTA Online, betaal je extra om sneller de nieuwste auto's, wapens, huizen en outfits te kunnen kopen. En dat verdienmodel werkt: GTA V is de meest winstgevende entertainmentproductie aller tijden.

NOS op 3 maakte eerder dit jaar deze reportage over het verdienmodel van Fortnite:

Rockstar volgt een als producent van games unieke strategie. GTA V kwam uit in 2013, en Red Dead Redemption 2 is de eerste game die het bedrijf sindsdien heeft uitgebracht. Het bedrijf komt niet ieder jaar met een nieuwe game, maar focust op kwaliteit en baanbrekende games. Daarna kunnen ze daar online op blijven cashen.

"Geen enkele andere grote gamestudio zal zeggen: wij gaan het net zo doen", zegt Alessandra. "Geen andere studio kan dat. Rockstar-games doet het altijd belachelijk goed, dus ze durven veel te investeren. Bij andere studio's en games is dat veel minder zeker."

Deel artikel: