Jonge bezoekers worden voor musea steeds belangrijker. Zo belangrijk zelfs dat tentoonstellingen zo worden ingericht dat je er de ideale foto voor Instagram kunt maken. Vorig jaar was één op de vijf bezoekers in Nederland jonger dan 18.
In de video hieronder zie je hoe musea er alles aan doen om jonge mensen naar hun tentoonstellingen te lokken:
Vorig jaar kwamen bijna 700.000 meer bezoekers naar musea dan het jaar ervoor, in totaal 31 miljoen bezoekers. Voor sommige musea is de doelgroep tussen de 20 en 40 jaar zelfs het belangrijkst. "Het is de bezoeker van de toekomst", zegt directeur Kim Prins van het Moco Museum in Amsterdam.
Moco lanceert binnenkort een interactieve app waarmee bezoekers bijzondere foto's kunnen maken. "Je moet het aantrekkelijk maken voor deze groep en dus richten we veel visuele hoekjes in."
Het resultaat zie je in je tijdlijn op Instagram. Het zijn de foto's van mensen in waanzinnige omgevingen zoals de kamer van Roy Lichtenstein in het Moco Museum of het kunstwerk 'Through the Wall' van de Chinese kunstenaar Song Dong in museum Voorlinden.
Musea nodigen ook vaker influencers uit om tentoonstellingen te bekijken en te fotograferen voordat ze open zijn. Mick Groeneveld van het Tropenmuseum doet dat ook. "Onze openingen zijn altijd openbare evenementen. Daarvóór nodig ik een groep influencers uit."
Op dit moment loopt de tentoonstelling Cool Japan in het Tropenmuseum. Er is een speciale kamer ingericht voor selfies. Groeneveld: "Het is heel belangrijk om een ruimte te creëren die goed te fotograferen is, je merkt dat daar onder jongeren veel behoefte aan is."
Wij nodigen Instagrammers met veel volgers uit.
Dat doen ook andere musea zoals Museum Voorlinden in Wassenaar. Bij de installatie van het kunstwerk Through the Wall ging het museum er al vanuit dat het een hit zou worden op Instagram. Het is een soort spiegelhal met lampen erin.
"Als een voorstelling zich er zich voor leent dan organiseren wij een instameet, zegt Debby Vlasblom van het museum. "Dan nodigen wij een aantal instagrammers met veel volgers uit, maar dan moeten ze ook wel affiniteit hebben met kunst of vaker hier zijn geweest. Ze krijgen dan een preview en hebben het museum voor zichzelf. Ze kunnen de tentoonstelling bekijken en dus ook delen op Instagram."
Via een marketingbureau is er vorige week zelfs een Chinees koppel op bezoek geweest om opnames te maken. Ze hebben veel volgers. "Ja, een miljoen" zegt Hongjia Liu met een bescheiden glimlach. "Wij mogen hier opnames maken zodat meer mensen dit museum leren kennen." Samen met zijn vrouw Yuxi reist hij de hele wereld over om 'instagramwaardige' video's en foto's te maken.
Toch klinkt er binnen de museumwereld ook wel voorzichtige kritiek op het beleid om via Instagram millennials de musea in te krijgen.
Mila Stolk (28) is verantwoordelijk voor de social media uitingen van Museum Boijmans van Beuningen: "Het vluchtige van social media gaat in tegen de inhoud van het museum, het statige, het langdurige, het blijft. Je moet je afvragen of je de trend wilt volgen door instagramwaardige plekjes te maken en daarmee weg van je kern, of wil je die kern juist vertalen naar Instagram?"
'Instamusea voor mooie plaatjes'
Ze probeert zelf lokale influencers met een beperkt aantal, maar wel trouwe volgers, meer te betrekken bij het museum.
Kunstblogger Yuki Kho van Kunst Kijken met Ko & Kho vindt dat musea "de juiste balans moeten vinden tussen instagramwaardig werk en andere goede kunst die wellicht minder esthetisch aantrekkelijk is." Zij ziet in de Verenigde Staten plekken die puur gericht zijn op Instagram. "Zij hebben geen eigen collectie, maar maken speciale werken en kamers gericht op dit medium. Dat zij zichzelf een museum noemen vind ik niet kloppen."