Je hebt het vandaag waarschijnlijk al honderd keer voorbij horen komen: blijf binnen met dit weer. Als het even kan, sla je de boodschappen in de supermarkt vanavond dus over. Fijn voor jou, trainingsbroek aan en online eten bestellen, maar minder fijn voor de maaltijdbezorger die ervoor moet zorgen dat jij lekker op de bank kan eten.
Tenminste, als de koeriers van de bezorgdiensten überhaupt rijden. Deliveroo vindt de situatie op de weg te gevaarlijk voor bezorgers en is daarom gesloten. "Het is nog niet duidelijk wanneer we weer opengaan, maar we volgen de weersomstandigheden op de voet", zegt de bezorgdienst.
Hetzelfde geldt voor Foodora: "We horen van onze bezorgers dat de fietspaden heel moeilijk begaanbaar zijn. Daarom gaan we over op sluiting." Thuisbezorgd voorziet ook problemen. Het bedrijf denkt dat bij 20 procent van de aangesloten restaurants vanavond ook niet besteld kan worden.
Maarten Blom (21) is een koerier die de sneeuw wel moet trotseren. Hij rijdt al twee jaar op zijn scooter door Breda om mensen te voorzien van hun bestelde portie sushi. Ook gisteren, toen er al een dik pak sneeuw lag.
"Het was wel bikkelen", zegt hij. "Rond een uur of vijf sneeuwde het echt hard, maar juist toen het stopte werd het pas echt glad." Normaal rijdt Maarten 50 kilometer per uur op zijn scooter, maar nu was 30 kilometer per uur het hoogst haalbare. "Ik ben niet onderuit gegaan", zegt hij.
En ook niet onbelangrijk: Maarten kreeg extra fooi. "Het zijn toch een paar lekkere centen extra", zegt hij. "Mensen zijn heel begripvol, ook als de bezorging iets langer duurt. Ze ronden het bedrag nog net iets meer af naar boven dan normaal."
"Meestal is zondag de drukste dag, maar Sushipoint had zich gisteren goed voorbereid", zegt de koerier. "We hadden een actie waarbij klanten tien euro korting kregen als ze hun bestelling kwamen afhalen." Op die manier werd de druk op de koeriers een beetje minder groot.
In 4,5 uur is Maarten evengoed zeven keer op pad geweest. "Iedere keer als ik weer terugkwam op de zaak, stond er warme chocolademelk voor me klaar!"
Code-systeem
Bezorgdiensten zien op dit soort extreme dagen het aantal bestellingen flink stijgen. "Dat is een algemeen feit, mensen willen de deur niet meer uit", zegt Vincent Hosman, manager van Foodora Nederland.
Foodora werkt op dit soort winterse dagen met een eigen code-systeem. Dat bestaat uit drie fases. In fase één wordt de afstand voor de bezorgers verkort, in fase twee moeten de bezorgers gaan lopen in plaats van fietsen en in fase drie gaan ze over op sluiting. Dat laatste is nu dus aan de hand bij de bezorgdienst.
Het is héél mooi als je in dit werk wordt uitgedaagd door de natuur
Immanuel Schellen (29) vindt het jammer dat Foodora heeft besloten om niet te gaan rijden: "Ik hoor net dat ik niet meer hoef te werken vanavond", zegt hij. "Best wel jammer, ik had mijn dikke jas al aan. Ik ga nu dan maar op de fiets naar de stad om een biertje te drinken."
De koerier vindt dit eigenlijk de mooiste avonden om eten te bezorgen. "Het is héél mooi als je in dit werk wordt uitgedaagd door de natuur", zegt hij. "Mensen zijn nu echt blij als ze me voor de deur zien staan met een lekkere maaltijd."
Tips
Immanuel heeft nog wel wat tips voor zijn medekoeriers die vanavond wel op pad moeten. "Pas je kleding aan op de temperatuurwisseling tussen de warme restaurants en de frisse fietstochten", zegt hij.
"Zorg dat je banden weinig spanning hebben, zodat je veel grip op de weg hebt. En zet je zadel omlaag, dan kan je altijd met je benen bijsturen als je een bocht maakt en het fout gaat."