Ruziënde kinderen uit elkaar halen, te grote klassen bij de les houden en ook nog eens de leukste juf of meester proberen te zijn. Lesgeven op een basisschool bestaat echt niet alleen uit de kinderen iets leren. Het grootste probleem: een berg administratie die maar niet kleiner lijkt te worden.
Dat zorgt voor een te hoge werkdruk bij de leraren. Onacceptabel, vinden ze zelf en dus luiden ze de noodklok. Basisschoolleraren in het hele land leggen vandaag een uur lang het werk neer. Waarom precies? Heel simpel. Het gaat de leerkrachten om twee punten: ze willen een lagere werkdruk en een hoger salaris.
Dit hou ik niet vol tot mijn pensioen.
Ook juf Eline Neven van basisschool de Hoeksteen in Rotterdam doet mee aan de staking: "Ik ga het op deze manier in ieder geval niet volhouden tot mijn pensioen."
Het zijn niet in de eerste plaats de grote klassen of de lastige kinderen die de grote werkdruk in het basisonderwijs veroorzaken. Het is vooral de verplichting om alles vast te leggen en te documenteren.
Dat is nodig om later rapporten te kunnen opstellen en om de vooruitgang van de kinderen in de gaten te kunnen houden, maar leidt ook bij veel basisschoolleraren tot burn-outklachten. Eén op de vier basisschoolleraren krijgt daarmee te maken. Bij andere beroepsgroepen is dat cijfer één op de zeven.
"Het is niet zo dat wanneer de kinderen de deur uitlopen, mijn dag er ook opzit", zegt Eline. "Ik ben daarna nog uren bezig om alles te registreren, evalueren en schriftelijk of digitaal te verwerken."
Nu horen we je denken: iedereen moet op werk toch wel eens iets doen wat 'ie niet zo leuk vindt? Dat klopt, vindt ook Eline. Maar de basisschoolleraren willen de tijd die ze nu in soms "overdreven administratie" steken, juist graag in de kinderen steken. "Daar zijn we toch voor", zegt Eline.
Al dat administratieve werk is dus eigenlijk best wel zonde van haar tijd en energie, vindt ze. "Ik vind het zó jammer, want als ik al die administratie niet hoef te doen, kan ik de lessen voor mijn kinderen nog zoveel leuker maken."
Oplossing
"Als ik het voor het zeggen had, zou ik de leraren meer vertrouwen geven", zegt Eline. "Ik weet héél goed welk kind wat wel of wat niet kan. De tijd die ik gebruik om dat te documenteren, kan ik beter steken in dat ene kind dat iets nog niet zo goed kan."
Meer geld is welkom, maar het gaat vooral om de werkdruk.
Een hoger salaris is dan ook voor Eline niet het belangrijkste punt. "Meer geld is natuurlijk altijd welkom, maar het gaat vooral om de werkdruk", zegt ze. "Die extra euro's betekenen niet dat ik het dan wel op deze manier kan volhouden."
Afrika
Over anderhalve week begint de zomervakantie voor de klas van Eline. Ze keert zelf na de zomer niet meer terug op deze basisschool, omdat ze haar geluk gaat beproeven op een internationale basisschool in Ethiopië. "Dat is wel heel spannend, maar wel iets waar ik heel erg naar uitkijk", zegt ze. "Ik weet zeker dat de werkdruk daar lager is."