Aangepast

Computer wint potje poker: algoritmen laten zich niet intimideren

We wisten al dat kunstmatige intelligentie voorwerpen kan herkennen, snel kan rekenen en enkele bordspellen beter kan spelen dan mensen. Maar een potje Texas-Hold'Em winnen, de belangrijkste pokervariant, was een computer nog niet gelukt. Tot deze week.

Drie weken lang namen de vier grootste pokeraars ter wereld het op tegen een computer in een casino in het Amerikaanse Pittsburgh. De supercomputer, Libratus, was hen allemaal te slim af. Hij harkte 1,7 miljoen dollar aan chips bij elkaar. Libratus is de creatie van een professor en student van de Carnegie Mellon University.

Roy de Kleijn van de Universiteit Leiden, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, is niet verbaasd. "Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich zo snel." Maar, De Kleijn vindt het wel mooi dat pokeraars verslagen zijn door een computer. "Het leuke van poker is dat het niet alleen over statistiek gaat."

Zo zijn er zoveel meer mogelijkheden dan bij, bijvoorbeeld schaak. De variabelen bij poker zijn ook heel anders. "Daar konden computers voorheen niet goed mee omgaan."

Potje bluffen

Denk bijvoorbeeld aan bluffen: met relatief slechte kaarten kun je op die manier alsnog winnen. Hoe doet een computer dat? Hoe reageert Libratus als iemand anders dat doet? "De pokeraars zullen het moeilijker hebben dan de computer. Algoritmes kun je immers niet intimideren."

Onderling proberen pokeraars elkaar af te bluffen, praten met elkaar - of juist niet: "Dat doet een computer natuurlijk niet. Die heeft ook geen pet en een zonnebril op, iets wat pokeraars vaak wel doen." Een computer laat zich niet misleiden, die maakt keuzes gebaseerd op feiten, kansen en het algoritme.

Bij schaken en Go, spellen waar mensen eerder het onderspit dolven, was het voor een computer makkelijker om te winnen, zegt De Kleijn. Al werd dat eerst ook anders gezien.

"Sinds 2005 heeft een menselijke schaker niet meer van een goede schaakcomputer gewonnen. Had dat vijf jaar eerder gezegd en je was voor gek verklaard", zegt De Kleijn. Vervolgens probeerden programmeurs een systeem te bouwen om het bordspel Go te spelen. "Ook toen zei iedereen dat het onmogelijk was."

AlphaGo

Google maakte vervolgens de AlphaGo, die het enkele jaren later opnam tegen de wereldkampioen Go. En won. "Daarom zeg ik: zeg nooit dat een computer iets niet kan. Een paar jaar later wordt het tegendeel bewezen."

Computer verslaat Lee Sedol

Zijn computers dan een gevaar voor de bordspelwereld? Is iets als een avondje Oudhollands ganzenborden straks ook niet meer veilig? "Dat lijkt me niet. In eerste instantie waren bordspelspelers sceptisch, maar die vinden het nu wel leuk om zich af en toe met een computer te meten."

En zo moeten we het ook zien, zegt De Kleijn. "Spelen tegen mensen is veel leuker dan tegen een computer. Het sociale aspect speelt een belangrijke rol. Twee computers tegen elkaar laten spelen die geen fouten maken, is ook niet leuk." Daarom zijn multiplayergames als FIFA ook zo populair. "Het is leuker om te winnen van een mens."

De menselijke pokerprofs - Dong Kim, Jimmy Chou, Daniel McAulay and Jason Les - hoeven hun verlies overigens niet uit te betalen. Ze mogen wél een pot van 200.000 dollar onder elkaar verdelen, voor hun verdiensten tijdens het toernooi.

Deel artikel: