Ooit een deurwaarder op de stoep gehad? Bijna 76.000 oud-studenten met een studieschuld wel. En dat terwijl het nieuwe leenstelsel nog moet ingaan.
Twee jaar na je afstuderen begin je met het aflossen aan DUO. Om te voorkomen dat er ineens zo'n man in een net pak voor jouw neus staat, hier een aantal tips.
Tip 1: digitale of papieren post
Check of je de post van DUO digitaal ontvangt of op papier. Het kan zijn dat je in het verleden (al dan niet per ongeluk) hebt ingesteld dat je alleen digitaal berichten wilt krijgen. Vervelend als je zit te wachten op een ouderwetse brief die niet komt.
Je kunt je instellingen controleren door met je DigiD in te loggen op de website van DUO. Rechts bovenaan, naast je burgerservicenummer, staat de optie 'voorkeuren'. Hier kun je aangeven hoe je je post wil ontvangen.
Tip 2: gebruik niet de e-mail van je opleiding
Wil je je post écht alleen digitaal ontvangen? Controleer dan of je e-mailadres klopt. Veel studenten hebben tijdens hun studie een toegewezen adres van de onderwijsinstelling opgegeven. Maar na het afstuderen wordt dit e-mailadres meestal niet meer gebruikt. Het is dus aan te raden om een persoonlijk account gebruiken.
Tip 3: kloppen je adresgegevens?
DUO heeft net besloten de laatste aanmaning per papieren post te sturen. Zorg daarom dat je adresgegevens bij DUO altijd up-to-date zijn. Zo voorkom je dat je onbereikbaar bent en lopen de kosten niet onnodig op.
Tip 4: blijf je DUO-account regelmatig checken
Het jaar voordat je moet beginnen met aflossen, krijg je al bericht over het aflosbedrag. Blijf daarom in de tussentijd regelmatig je DUO-account checken.
Tip 5: gebruik de draagkrachtregeling
Kan je het maandelijkse aflosbedrag niet betalen doordat je bijvoorbeeld werkloos bent geworden? Maak dan aanspraak op de draagkrachtregeling. DUO bepaalt het maandbedrag wat je met jouw inkomen kan missen. Wat je niet kunt betalen, hoef je ook niet te betalen.
Tip 6: ook als je denkt dat je geen studieschuld hebt...
...is het aan te raden je DUO-account goed in de gaten te houden. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld boven de bijverdiengrens zat en daarom een bepaald bedrag moet terugbetalen. Of je het daar nou mee eens bent of niet, post negeren of 'niet zien' zorgt onnodig voor oplopende kosten. Wees dus niet naïef of eigenwijs en kijk zo nu en dan eens in je Mijn Duo.
Tip 7: te laat?
Ligt er inmiddels een stapel aanmaningen en had de deurwaarder z'n vinger al op je bel? Raak niet in paniek, maar neem contact op met DUO en probeer tot een redelijke betalingsregeling te komen.
Ben je het er écht niet mee eens? Neem dan contact op met de klantenservice (tel. 050 - 599 77 55). De medewerkers daar kunnen tekst en uitleg te geven en zo kun je mogelijk tot een oplossing komen. Levert dat ook niks op? Dan kun je misschien nog terecht bij de Nationale ombudsman.