Slecht onderhoud kan niet de enige reden zijn dat de brug in Genua gisteren naar beneden is gekomen. Althans, dat lijkt ingenieur Rob Vergoossen sterk. "Er is regelmatig onderhoud aan deze brug uitgevoerd."
Bovendien is achterstallig onderhoud op zichzelf meestal geen reden tot instorten. "Meestal is er sprake van een extreme situatie. Zoals een explosie, aanrijding, aanvaring of overstroming. Ook hier is het het meest aannemelijk dat zoiets de instorting heeft getriggerd."
Hoe kon de brug instorten? Ingenieur Rob Vergoossen van Royal HaskoningDHV denkt dat het zo is gegaan:
Gisteren meldden chauffeurs dat ze bang waren om over de brug heen te rijden, omdat ze bewegingen voelden. Maar een beetje beweging is niet erg, zegt Vergoossen. "Zo'n grote brug is altijd in beweging. Zeker in een vallei, met zo'n hoog brugdek, slanke pijlers, veel wind en veel belasting."
Vergoossen schrijft zijn promotieonderzoek over de levensduur van bruggen, waarvoor hij zich ook al in de Morandi-brug in Genua verdiepte. Volgens hem is deze tuibrug, een brug die door middel van kabels is opgehangen aan meerdere pijlers, een bijzondere. "Er zijn maar een handjevol tuibruggen in de wereld die volledig uit beton zijn gemaakt. Bovendien heeft deze brug aan weerszijden maar één tuikabel."
Dat heeft deze brug dan ook de das om gedaan. "Als er ergens lokaal schade ontstaat, kan de hele brug daardoor instabiel worden en uiteindelijk instorten. Dat is in dit geval ook gebeurd."