Het Joodse Bruidje van Rembrandt, de stillevens van Adriaen de Coorte en Bacchant van Adriaen de Vries. Het zijn de favoriete werken van Taco Dibbits, de nieuwe algemeen directeur van het Rijksmuseum. "Al was de keuze heel erg moeilijk, want het museum heeft wel een miljoen schatten."
Dibbits volgt op 15 juli Wim Pijbes op, die in maart zijn vertrek aankondigde. Hij heeft het Rijks in zijn dna zitten. Dibbits werkt al veertien jaar in het museum en was sinds 2008 directeur collecties. In die functie speelde hij een belangrijke rol bij de inrichting van het vernieuwde Rijksmuseum.
Verdrietig en teder
Dibbits leidt Nieuwsuur langs zijn persoonlijke favorieten. Allereerst Het Joodse Bruidje van Rembrandt. "Dat werk heeft mij heel erg geëmotioneerd. Het gaat over een emotioneel onderwerp. Kunst kan je diep in je hart raken", zegt Dibbits
"In dit schilderij zie je een moment van twee geliefden die zijn gevlucht. Op een onbewaakt moment denken ze elkaar te kunnen omhelzen. Ze weten dat die omhelzing hun dood kan betekenen, omdat ze in het land van de vijand zijn. Het is verdrietig, maar ook teder. Rembrandt kan als geen ander de mens laten zien in al zijn facetten en emoties."
Dibbits wijst ook op de techniek van Rembrandt. De schilder werkte met dik opgezette verf in reliëf, vaak met het paletmes aangebracht. "Dat had nog nooit iemand gedaan, iedereen schilde heel braaf met een penseel. Grote kunstenaars zoals Rembrandt nemen een stap in het onbekende, naar iets waarvan niemand nog wist dat het kon."
Michelangelo van Nederland
Een andere favoriet van Dibbits is Bacchant, een werk van beeldhouwer Adriaen de Vries. Hij noemt de Haagse beeldhouwer uit de 17e eeuw de Nederlandse Michelangelo. "De Vries heeft eigenlijk nooit in Nederland gewerkt, hij heeft altijd gereisd en veel invloed gehad op andere plekken in de wereld."
De Bacchant was het laatste beeld dat De Vries in zijn leven maakte en tevens het eerste beeld van hem in Nederland. Het werd een paar jaar geleden ontdekt op een kasteel in Oostenrijk en is sinds juni vorig jaar te zien in het Rijksmuseum.
"In het beeld zit ontzettend veel dynamiek, het is een dansende bacchant, een aanhanger van de wijn. Dat je dat in brons kan weergeven, in die tijd", zegt Dibbits. Het werkt gold volgens hem als een voorbeeld voor heel Europa. "Hij stond aan de wieg van heel veel Europese kunst."
Rust uitstralen
Als laatste neemt Dibbits ons mee naar de stillevens van Adriaen Coorte. "Hij werkte in Middelburg, in totale isolatie", vertel Dibbits. "Hij heeft heel mooie, eenvoudige stillevens gemaakt. Daarin zie je dat kunst van alle tijden is."
Hij licht een schilderij met asperges van Coorte uit. "Ze stralen een eenvoud uit die toch ook heel hedendaags is. Terwijl het in de 17e eeuw gemaakt is. Als je er lang naar kijkt, geven dit soort schilderijen heel veel rust. Het is de eenvoud waar we in Nederland heel erg goed in zijn."