Verstappen had 'zwaar gevecht' in Austin • Horner vindt straf Norris terecht
Vanaf 21.00 uur staat de Grand Prix van de Verenigde Staten op het programma. In Austin gaan de concurrenten in het wereldkampioenschap, Max Verstappen en Lando Norris, weer het gevecht met elkaar aan.
Dit was 'm dan!
Dit was het blog van de GP in de Verenigde Staten. Volgende week zijn we terug als er in Mexico geracet gaat worden.
Krijgen we dan weer zo'n gevecht te zien tussen Verstappen en Norris? Dat lees je uiteraard hier ook weer terug.
Tot dan!
Ferrari-baas Vasseur in zijn nopjes met zege en plek twee: 'Onder controle vanaf ronde 1'
Horner vindt straf Norris terecht: 'De regels zijn heel duidelijk'
Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, vindt dat Norris terecht gestraft is voor zijn inhaalactie bij Verstappen waardoor de Brit uiteindelijk zijn derde plek moest afstaan aan de Nederlander. "De regels zijn heel duidelijk", zegt de 50-jarige Brit. Wel was hij teleurgesteld over de prestaties van de RB20 vandaag. "Max heeft het nog geweldig gedaan, maar we verloren een hoop snelheid ten opzichte van gisteren."
Dit is de stand in het wereldkampioenschap
Na de race in de Verenigde Staten is er natuurlijk een nieuwe stand in het wereldkampioenschap voor coureurs. Ook is er een nieuwe stand in het constructeurskampioenschap. Zo staat het er nu voor:
De top tien in Austin
En dit is de top tien in Austin:
Verstappen: 'Het was een zwaar gevecht'
Verstappen vond het een lastige dag in Austin. De Nederlander was dit weekend zeer snel, maar dat viel in de hoofdrace van vandaag wat tegen.
"Het was een totaal andere dag dan gisteren. Het was lastig. We konden moeilijk aanvallen en verdedigen was ook lastig door problemen met de remmen. Daardoor werd het ook een zwaar gevecht met Lando Norris. Ik heb alles gedaan om hem achter me te houden. Maar uiteindelijk is het podium wel een goed resultaat."
GP VS 56/56 | FINISH! Leclerc wint, Verstappen derde
FINISH! Charles Leclerc is de verdiende winnaar van de Grand Prix in de Verenigde Staten. De Ferrari was veruit de snelste vandaag, van begin tot eind. Hij eindigt voor zijn teamgenoot Carlos Sainz en Verstappen eindigt dus als derde, doordat Norris met een tijdstraf wordt teruggezet naar plek vier.
Dat betekent dat Verstappen weer drie punten uitloopt op Norris. Dat betekent dat Verstappen nu 57 punten voorsprong heeft in de WK-stand. Dit is toch een meevallertje voor de regerend wereldkampioen.
- Leclerc
- Sainz
- Verstappen
- Norris
GP VS 56/56 | Norris krijgt een straf!
Lando Norris krijgt toch een straf voor een illegale inhaalactie! Dat komt Verstappen heel goed uit. Vijf seconden straf betekent dat Verstappen alsnog voor Norris eindigt in de uitslag. Wat een pijnlijk einde voor de Brit.
GP VS 55/56 | Komt er een straf voor Norris?
Oei. Het kan nog verkeerd aflopen voor Norris. Zijn inhaalactie bij Verstappen moet nog onderzocht worden, maar hij zou mogelijk ook te vaak buiten de baan zijn geweest. Daar zou hij een vijf seconden tijdstraf voor kunnen krijgen. Dus voor Verstappen is het belangrijk dat hij binnen de vijf seconden van Norris blijft rijden.
GP VS 53/56 | Norris wint het gevecht, maar ging dat fair genoeg?
Met nog vier rondes te gaan, is het Norris gelukt. Hij is Verstappen voorbij na een geweldig gevecht. Norris en Verstappen dwongen elkaar tot het uiterste en zijn nog altijd aan het bekvechten over het feit of de inhaalactie wel helemaal fair was.
Gaat Norris dan toch zijn plek nog terug moeten geven aan Verstappen?
GP 51/56 | Verstappen houdt het nog altijd vol
Wauw. Het is wel echt een heel knap staaltje racen van Verstappen dit hoor. Norris komt steeds dichterbij, zat zojuist bijna op de banden van Verstappen, maar het lukt hem nog altijd niet om een geslaagde aanval in te zetten. Sterker nog. De Red Bull-coureur vecht met alles wat hij heeft en pakt soms weer wat marge.
GP 48/56 | Wat een strijd!
Wat een strijd in Austin. Norris maakt het Verstappen heel moeilijk en heeft zojuist zijn eerste aanval ingezet, maar Verstappen krijgt het voor elkaar om de Brit nog achter zich te houden. Het is geweldig om naar te kijken. Gaat het Verstappen nog acht rondes volhouden?
GP VS 47/56 | Verstappen vecht wel
We hebben het antwoord. Verstappen vecht wel voor zijn derde plaats. Vooralsnog weet hij Norris nog achter zich te houden. Maar hoelang houdt hij dit nog vol? Nou, dat zou nu nog zeker negen rondes moeten gebeuren.
GP VS 43/56 | Hoe moeilijk gaat Verstappen het Norris maken?
Hoe moeilijk gaat Verstappen het Norris maken? De Brit nadert de Nederlander nu op een seconde. Met de DRS-zones die er zijn, wordt dat gat binnen no-time kleiner.
Wordt dit een gevecht tussen de twee, of laat Verstappen zijn concurrent, net als in eerdere races, gewoon voorbij gaan.
GP VS 40/56 | Norris komt steeds dichterbij
We focussen ons even op de strijd om plek drie op dit moment. Verstappen rijdt nu op die plek, maar Lando Norris komt steeds dichterbij. Het gat tussen de twee concurrenten om de WK-titel is nu nog maar twee seconden.
Mocht Norris Verstappen nog voorbij steken, dan pakt hij toch drie punten meer dan de Nederlander (even ervan uitgaande dat Norris niet de snelste raceronde rijdt).
GP VS 37/56 | Daar gaat de auto van Hamilton
Dit is 'm dan, de auto van de enige uitvaller van vandaag. De wagen van Hamilton. Dat ziet er toch niet goed uit.
GP VS 36/56 | Norris komt snel dichterbij Verstappen
Oei, wat is er bij Red Bull en Verstappen aan de hand? Norris komt met grote stappen dichterbij. De Brit pakt zojuist een hele seconde in één ronde. Gaat Norris dan toch nog dichterbij Verstappen komen en misschien nog uitlopen in de WK-stand? Dat was toch helemaal niet nodig, zou je denken.
GP VS 34/56 | Wordt een spannende slotfase
Het lijkt toch een spannende slotfase te gaan worden. Niet om plek één, want die gaat waarschijnlijk gepakt worden door Leclerc, maar Sainz en Verstappen gaan nog in gevecht om de tweede plek en de McLarens zijn pas later de pits in gegaan. Gaat die strategie ze helpen om Verstappen nog te verslaan?
GP VS 29/56 | De conclusies na de eerste pitstops
De eerste conclusies na de eerste pitstops:
- Norris en Piastri rijden nu op kop, maar zijn nog niet naar binnen geweest voor een pitstop
- Leclerc en Verstappen rijden op de harde band ongeveer even hard, maar Leclerc heeft een voorsprong van ruim tien seconden
- Verstappen is nu wel sneller dan Sainz, dus de Nederlander is weer op jacht naar de tweede plaats.
GP VS 26/56 | Verstappen doet zijn pitstop, Sainz zit ervoor
Verstappen heeft zijn pitstop erop zitten. Hij heeft nu ook de harde banden onder de auto en de voorvleugel is iets aangepast. Carlos Sainz is nu de Nederlander voorbij gestoken.
GP VS 25/56 | Verstappen rijdt lang door, maar zal zo pitstop moeten maken
Verstappen rijdt lang door op zijn medium banden en heeft nu al 10 seconden achterstand op Leclerc. Dat zal dus wel een overwinning gaan worden voor de Ferrari-coureur. Maar nog belangrijker. Sainz is al naar binnen geweest en rijdt nu veel en veel harder dan de Nederlander.
De Red Bull-coureur wordt dus bij een pitstop sowieso ingehaald door Sainz.
GP VS 21/56 | Even wat rust op de baan
Er is even wat rust ontstaan op de baan. Verstappen kan Leclerc absoluut niet volgen, de achterstand is nu meer dan 8,5 seconden. Maar de Nederlander ziet Sainz, die achter hem rijdt, niet dichterbij komen.
De tussenstand nu:
- Leclerc
- Verstappen
- Sainz
- Norris
- Piastri
- Pérez
- Hulkenberg
- Russell
- Lawson
GP VS 18/56 | Norris heeft het echt lastig vandaag
Norris heeft het echt lastig vandaag. Hij heeft al bijna vier seconden achterstand op de nummer drie van dit moment, Sainz. Hij komt ook geen steek dichterbij. Dat is dan wel weer goed nieuws voor Verstappen, die met deze stand weer wat gaat uitlopen op de Brit in de WK-stand.
GP VS 16/56 | Russell krijgt vijf seconden penalty
Russell krijgt een vijf seconden penalty. Dat komt omdat hij zojuist Bottas van de baan af duwde. Tot ongeloof van de coureur zelf. "WHAT?".
GP VS 15/56 | Problemen bij Verstappen kunnen opgelost worden
Verstappen kan Leclerc nog niet echt volgen. Hij rijdt nu zes seconden achter de Monegask. Maar er is hoop, als we zijn team moeten geloven. "We hebben iets gevonden en kunnen dat oplossen in de volgende stop", was te horen op de boardradio. Gaat dat ervoor zorgen dat de Nederlander ook nog om de winst kan strijden vandaag?
GP VS 12/56 | Zhou en Stroll in de problemen achterin
Achterin het veld hebben Zhou en Stroll al in de problemen gezeten. Zhou spinde over het circuit en Stroll kwam in de grindbak terecht. Voor de Chinees betekent dat nu een negentiende plaats in de race, Stroll rijdt nu zeventiende. Strolls teamgenoot bij Aston Martin, Alonso, rijdt op een twaalfde plaats vooralsnog.
Het is dus nog geen topweekend voor Aston Martin.
GP VS 9/56 | Sainz heeft problemen met zijn auto
Ferrari-coureur Sainz kan de druk op Verstappen niet verder opvoeren, hij heeft problemen met zijn auto, zo laat hij weten. "Het ruikt hier naar benzine", zegt hij.
Verstappen kan dus even opgelucht ademhalen als het om plek twee gaat. Maar de eerste plaats is even ver weg. Leclerc heeft drie seconden op de Nederlander nu.
GP VS 7/56 | Verstappen kan Leclerc niet volgen
Verstappen kan Leclerc niet volgen en heeft binnen twee rondes een achterstand van meer dan een seconde. Sainz komt ook weer een stuk dichterbij Verstappen. Het wordt de komende ronden dus spannend in de strijd om plek twee.
GP VS 5/56 | Safety car is weg, we gaan weer door
De safety car is weer weg. We gaan weer verder racen. Wie gaat bij deze 'mini-herstart' het beste weg?
Het is Verstappen, want die zit binnen no-time op de staart van Leclerc.
GP VS 4/56 | Daar is de safety car dus weer
Daar is de safety car dus! Negen races lang bleef de wagen aan de kant, maar hij is nu dus weer nodig na de actie van Hamilton. Dat betekent dat het gat tussen Leclerc en Verstappen is gedicht. Norris, die al moeite had om Sainz te volgen, heeft nu ook een klein voordeeltje.
Tussenstand:
- Leclerc
- Verstappen
- Sainz
- Norris
- Piastri
- Gasly
- Magnussen
- Tsunoda
- Pérez
- Alonso
GP VS 3/56 | Hamilton schiet van de baan!
Er gebeurt een hoop in de openingsfase. Lewis Hamilton schiet meteen van de baan. Hij zet zijn auto in de grindbak. Dat zorgt voor een safetycar-situatie, maar het lijkt er niet op dat Hamilton de wedstrijd gaat vervolgen.
Hij stapt namelijk uit zijn auto. Wat een dramatisch weekend voor de Brit.
GP VS 2/56 | Sainz probeert Verstappen in te halen
Max Verstappen heeft het lastig in de openingsfase. Carlos Sainz probeert de Nederlander al verschillende keren in te halen. Dat lukt nu nog niet.
GP VS 1/56 | Verstappen neemt heel veel risico bij start
Verstappen neemt meteen heel veel risico bij de start. Hij probeert in de eerste bocht meteen Norris in te halen aan de binnenkant, maar hij drukt Norris naar de buitenkant. Dat zorgt er ook voor dat Verstappen iets aan snelheid verliest en daardoor kan Leclerc meteen de koppositie overnemen.
Goed begin voor Ferrari!
De lichten zijn uit, we zijn onderweg in de GP Verenigde Staten
De lichten zijn uit, we zijn onderweg in de GP van de Verenigde Staten. 56 rondjes worden er gereden en dat vindt vooral Hamilton fijn. Hij moet nog wat inhalen de komende rondes en kwam net tot de conclusie dat hij toch wel wat ver naar achter staat op de grid. 'Wow, dit is wel ver weg', riep hij over de boardradio.
Nog een klein beetje show
Haast bij Verstappen, net op tijd voor het volkslied
Verstappen heeft haast. Hij moet nog rennen om op tijd bij het volkslied aanwezig te zijn.
Monteurs helpen ook Verstappen op weg
De monteurs van Max Verstappen hebben de auto ook in orde. Tenminste, dat hoopt de Nederlander natuurlijk wel. Hij moet zo proberen om snel voorbij Norris te steken en de race te controleren. Want dat lukte in de sprintrace ook behoorlijk goed.
Over een kleine tien minuten gaan we echt beginnen in de Verenigde Staten.
Hamilton oogt relaxt, zo voor de start
Lewis Hamilton start bijna achteraan op de grid, op P17 welteverstaan. Maar de Brit oogt wel extreem relaxt zo voor de start van de GP van de Verenigde Staten. Heeft hij er vertrouwen in dat er alsnog een goede race volgt, of is dit al berusting?
Overigens is het maar goed dat de paraplu's tevoorschijn zijn getoverd, want anders had Hamilton nu een zonnesteek opgelopen.
Al negen races geen safety car, laatste keer was in Spanje
Opvallend: In de laatste negen races was er geen safety car op de baan tijdens de race. De laatste keer dat we hem in actie zagen was tijdens de Grand Prix van Spanje in juni.
De safety car hoort sinds het seizoen van 1993 officieel bij de Formule 1. Sindsdien is er vier keer een periode geweest waarin de veiligheidsauto negen races op rij niet werd gebruikt.
Het record van reeks wedstrijden zonder Safety Car staat op elf. Dat gebeurde maar liefst drie keer.
- Van de Grand Prix van Monaco 1994 tot de Grand Prix van Europa 1994
- Van de Grand Prix van Australië 1994 tot de Grand Prix van Hongarije 1995
- Van de Grand Prix van Italië 1997 tot de Grand Prix van Monaco 1998
Bernd Mayländer is sinds 1999 de bestuurder van de safety car. Vorig jaar sprak onze F1-verslaggever Louis Dekker met de inmiddels 53-jarige Duitser over zijn beroep.
Norris is klaar om vanaf pole te beginnen
Lando Norris is klaar om vanaf poleposition te beginnen. De monteurs doen de laatste checks bij zijn auto en dan kan hij om 21.00 uur, als de lichten op groen zijn gesprongen, proberen zijn eerste plaats op de startgrid te gaan verdedigen.
Hij weet wel dat Verstappen, maar ook de Ferrari's achter hem waarschijnlijk snel een aanval zullen inzetten.
Hoog bezoek op het circuit van Austin: Duplantis en acteur Mescal
Auto's op de baan! De eerste motoren ronken
De eerste auto's zijn op het circuit in Texas. Over een kleine 35 minuten gaan we racen, maar de motoren worden opgewarmd en het circuit wordt nog eens verkend vandaag. Het is namelijk goed warm in Texas, dat kan ook wat doen met de temperatuur van het circuit.
Terug in de tijd: opvallende editie in 2005
Een van de meest opvallende edities was in 2005 op het circuit van Indianapolis. Hierbij verschenen slechts zes coureurs aan de start. Onder hen Nederlander Christijan Albers in de Minardi. Alle coureurs reden die dag op banden van Bridgestone. De rest van het veld koos voor banden van Michelin. Na de opwarmronde besloten zij dat het te gevaarlijk was om met die band te rijden.
Het Michelin-rubber had namelijk veel moeite had met de krachten in de snelle bochten. Zo crashte Ralf Schumacher hard in bocht dertien nadat hij een klapband kreeg. De Duitser raakte zwaargewond. Het bandenmerk gaf uiteindelijk zelf aan dat een set banden slechts tien rondjes veilig kon mee kon gaan. Vanuit de teams kwam het verzoek om bocht dertien aan te passen. Zij wilden daar een chicane hebben, zodat de snelheid wat minder zou worden. De FIA ging hier niet mee akkoord.
Michael Schumacher wist uiteindelijk te winnen voor Rubens Barrichello en Tiago Monteiro. Narain Karthikeyan, Albers en Patrick Friesachter eindigden respectievelijk als vierde, vijfde en zesde.
De Formule 1-honden: 'Max Furstappen en Landog Norris'
Nee, we zijn niemand aan het uitschelden. In Amerika willen ze soms gewoon heel creatief zijn.
De auto's komen bijna de baan op, laatste voorbereidingen
De auto's komen bijna de baan op. De laatste voorbereidingen op en rondom het circuit worden ook nog gedaan. Dat geldt ook voor de voorbereidingen op de ceremonie die wordt gehouden vlak voor de start van de race.
Hoe ziet het circuit in de Verenigde Staten eruit?
Het Circuit of the Americas is in totaal 5.513 meter lang. De eerste bocht ligt op maar liefst veertig meter hoogte. Een aantal bochtensecties is geïnspireerd op iconische delen van andere circuits. Zo zijn de bochten drie tot en met zes een vloeiende reeks die gebaseerd is op Maggotts-Becketts-Chapel-complex van het circuit van Silverstone.
Bocht zeven en acht verwijzen naar de Senna-S van het circuit in Interlagos. In de laatste sector is een doorlopende rechterbocht die gemaakt is met bocht acht van Istanbul Park in het achterhoofd.
In stijl over het circuit
Als je in Texas bent, is het natuurlijk ook leuk om gewoon in stijl te komen. Zo dacht Sauber-coureur Valtteri Bottas waarschijnlijk ook.
Zo ziet de startgrid er nu uit, Hamilton op P17
En zo ziet de startgrid er nu uit. Lewis Hamilton kende gisteren een dramatische kwalificatie en zou vanaf P19 moeten beginnen. Maar nu Russell in de pits begint en Liam Lawson een gridstraf heeft gekregen, schuift de Brit op naar P17. Niet dat dat zijn opdracht in deze race minder zwaar maakt, maar het is een kleine meevaller.
Russell start vanuit pits na nachtelijke werkzaamheden aan auto
George Russell kwalificeerde zich gisterenavond als zesde voor de race, maar de Brit start vandaag vanuit de pits. Na zijn crash in Q3, waardoor Verstappen zijn tijd niet meer kon verbeteren, moest er vannacht, buiten de toegestane tijden, hard worden gewerkt aan de auto van Russell.
De Mercedes-coureur start daarom dus niet op de grid.
Verstappen heeft iets meer lucht in Texas: 'Eindelijk een beetje als vanouds'
De Formule 1 krijgt vandaag de gedroomde startrij in de Amerikaanse grand prix: McLaren-coureur Lando Norris was in de kwalificatie nipt sneller dan Max Verstappen.
De regerend kampioen kon in de slotseconden zijn tijd niet verbeteren na een crash van George Russell. "Heel jammer dat ik dat rondje niet af kon maken. Poleposition was haalbaar, maar dit zijn dingen die kunnen gebeuren. In ieder geval was de auto weer competitief. Het is lang geleden dat het zo goed voelde. Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer."
Hoe verliepen de kwalificatie en de sprintrace?
Max Verstappen kende een goede zaterdag in Texas. De Red Bull-coureur wist de sprintrace toch vrij eenvoudig te winnen en leek ook poleposition te kunnen veroveren bij de kwalificatie voor de hoofdrace van vanavond. Het lukte net niet, door een crash van George Russell.
Heb je deze races gisteren gemist? Geen probleem. Je kunt hieronder teruglezen hoe de wedstrijden precies verliepen.
De laatste winnaars in Texas
De afgelopen jaren was Max Verstappen de sterkste op het Circuit of The Americas, daarvoor was het juist Mercedes dat dominant was in Austin, waar sinds 2012 geracet wordt.
2012: Lewis Hamilton (McLaren) - 2013: Sebastian Vettel (Red Bull Racing) - 2014: Hamilton (Mercedes) - 2015: Hamilton (Mercedes) - 2016: Hamilton (Mercedes) - 2017: Hamilton (Mercedes) - 2018: Kimi Raikkonen (Ferrari) - 2019: Valtteri Bottas (Mercedes) - 2021: Max Verstappen (Red Bull) - 2022: Verstappen (Red Bull) - 2023: Verstappen (Red Bull).
Welkom!
Welkom in het Formule 1-blog! We gaan vandaag racen in Austin, Texas.
Max Verstappen kende tot nu toe een redelijk goed weekend in de Verenigde Staten. De Nederlander wist poleposition te veroveren voor de sprintrace, wist de sprintrace te winnen en kwam maar net tekort voor poleposition voor de hoofdrace. Verstappen is eindelijk weer competitief, zo constateerde de Red Bull-coureur zelf.
Of hij uiteindelijk ook goed genoeg is om zijn eerste grand prix-zege te behalen sinds 23 juni (GP van Spanje) valt nog te bezien. Maar met een startplaats op de eerste startrij is de Nederlander in ieder geval kansrijk.
Het wordt hoe dan ook een mooi gevecht, want Lando Norris, de concurrent in de strijd om het kampioenschap, start vanaf poleposition. Daarnaast waren de Ferrari's dit weekend al behoorlijk snel.