Joost Smedema
redacteur NOS Sport in Zandvoort
Joost Smedema
redacteur NOS Sport in Zandvoort
Hij geeft het eerlijk toe: eigenlijk is er niet zoveel meer te doen voor hem. De ingrijpende werkzaamheden die architect Jarno Zaffelli op het circuit van Zandvoort met zijn ingenieursbureau Dromo uitvoerde, zijn al een paar jaar geleden afgerond.
Voordat de Formule 1 naar Zandvoort kon terugkeren, had de baan een flinke opknapbeurt nodig. De Italiaan leidde de renovatie en kwam met het idee om twee kombochten aan te leggen, de bochten met een flink hellingspercentage die het circuit een nieuw karakter gaven.
Asfalt schoonmaken en beschermen
Sinds de oplevering hoeft Zaffelli alleen nog maar wat puntjes op de i te zetten. "We passen niet elk jaar van alles en nog wat aan, dat is te kostbaar en zou ook niet duurzaam zijn. We komen naar Zandvoort rond de grand prix om de organisatie te ondersteunen."
"In het eerste jaar waren we nog druk met heel veel details. Denk aan de plaatsing van de kerbstones, de staat van het asfalt en de beste manier om de baan schoon te maken en te beschermen."
"Vorig jaar hoefden we al veel minder te doen. De Nederlandse organisatie staat als een huis, dat maakt het voor ons makkelijk."
Ook vanuit de autosportfederatie FIA kunnen er verzoeken bij Zaffelli terechtkomen. "Tijdens het eerste weekeinde waren er bijvoorbeeld opmerkingen over het gras naast de baan. Het was lange tijd warm en droog geweest, dat droge gras gaf geen mooi plaatje op televisie. Dan kijken we wat we kunnen doen."
"We kunnen het verven, of nieuw gras leggen. Sproeien kan ook, maar dat zorgt voor water op het circuit. Hoe haal je dat weg, met welk materiaal en met hoeveel druk? Daar helpen we de organisatie bij, het is een essentieel onderdeel van het raceweekeinde."
Helemaal uitgewerkt raakt Zaffelli dus nooit. "Wat doe je als het hard gaat waaien en er veel zand op de baan komt? Je bent nooit klaar met aanpassingen aan al dat soort omstandigheden."
Na twee zonovergoten edities is er dit weekeinde in Zandvoort een aanzienlijke kans op regen tijdens de kwalificatie en de race. Geen van de twintig Formule 1-coureurs heeft ervaring met natte omstandigheden op het circuit.
"Zichtbaarheid wordt het grootste probleem", zegt Aston Martin-coureur Fernando Alonso. "Het is een kort circuit, iedereen zit dicht op elkaar."
Regen zorgt in de Formule 1 altijd voor verraderlijke situaties. Coureurs kunnen nog zoveel uren doorbrengen in de simulator om een circuit in de vingers te krijgen, bij regen is alles anders. Omdat het meer uitzondering dan regel is en geen twee buien met elkaar te vergelijken zijn, is er niet op te oefenen.
Max Verstappen verwacht weinig moeilijkheden als hij in de regen door de kombochten moet rijden, maar Zaffelli raadt de coureurs wel aan op hun hoede te zijn.
"Wanneer je door het water op de baan het contact met het asfalt verliest, is het in die bochten onvoorspelbaarder dan ze gewend zijn. Op het vlakke heb je meer controle, daar zijn ze meer in getraind dan in dit soort bochten."
Ik maak me geen zorgen, ons ontwerp is ondersteund door alle technologie.
Eén voordeel: ervaring op de intermediates en regenbanden hebben de coureurs dit jaar genoeg op kunnen doen. In elk van de laatste acht GP-weekends kregen de coureurs te maken met regen.
"Misschien moeten we de auto's voortaan maar gaan ontwikkelen voor regenachtige omstandigheden, in plaats van voor droge", grapt Mercedes-coureur George Russell.
'Droog, nat, droog en weer nat'
Het effect van regen neemt Zaffelli altijd mee in zijn berekeningen als hij een circuit onder handen neemt.
"We hebben specifieke software ontwikkeld die ons helpt bij de vragen wat voor asfalt en afwateringssystemen we moeten aanleggen. Het vertelt ons ook hoe een auto zich gedraagt onder verschillende omstandigheden."
"Toen we het vernieuwde circuit op Zandvoort ontworpen, maakten we daar ook gebruik van. En ook Spa-Francorchamps is een goed voorbeeld. Daar kan het weer in één dag alle kanten opgaan. Droog, nat, droog en weer nat", omschrijft hij de wisselvalligheid in de Ardennen.
"Het liefst leg je asfalt neer dat het water zo snel mogelijk opneemt, maar daar kun je niet op racen. In dat asfalt zitten relatief grote gaatjes die worden opgevuld door loslatend rubber van de slicks. Dat is niet zomaar schoon te maken. Raken die gaten verstopt, dan loopt het water helemaal niet meer af en wordt het nog gevaarlijker."
'Best mogelijke baan neergelegd'
Donkere wolken boven de duinen van Zandvoort zorgen deze dagen niet voor klamme handjes bij Zaffelli. Is zijn renovatie wel geschikt voor een regenrace?
"Ik maak me geen zorgen, ons ontwerp is ondersteund door alle technologie. Ik heb wel een extra medewerker laten invliegen die ons kan helpen, zodat we op alles voorbereid zijn."
"Als racefan hoop ik juist op wisselende omstandigheden. Een droge start, dan regen, een baan die opdroogt en dan weer een bui."
"Wij hebben de best mogelijke baan neergelegd en ik weet zeker dat iedereen daar weet wat hij doet", wijst Zaffelli naar de pitboxen van de teams. "Het is nu aan de monteurs en de coureurs om te laten zien hoe ze daarmee omgaan."