Is Pogacar met zijn waardes bovenmenselijk? 'Nee, maar wel een toptalent'
"Mijn waarden waren wereldkampioenschapswaarden, fantastisch. Maar daarom was ik ook des te meer verbaasd dat Pogacar 1 minuut en 20 seconden sneller was. Ik kan je vast vertellen: dat haal ik nooit."
Tom Dumoulin zei nog net niet dat het buitenaards was, maar hij kon nauwelijks geloven dat Tadej Pogacar het zaterdag in de klimtijdrit op La Planche des Belles Filles presteerde een vermogen van bijna 6,5 watt per kilogram lichaamsgewicht te leveren. Met een lichaamsgewicht van 66 kilo komt dat neer op een vermogen van 429 watt. Een inspanning waarmee de nu 22-jarige Sloveen op superieure wijze de macht greep in de Ronde van Frankrijk.
Zelfs onder topsporters is het vermogen dat Pogacar op de pedalen bracht uitzonderlijk, maar is het ook zo onbereikbaar als Dumoulin zegt? Die vraag leggen wij voor aan sportarts Guido Vroemen, die "al zo'n vijftien jaar met vermogenmeters bezig is".
Maar eerst: wat zijn wattages eigenlijk?
Vroemen: "Die zeggen iets over hoeveel energie je kunt leveren per tijdseenheid en dat wordt uitgedrukt in watt. Als je heel veel energie per seconde kunt leveren, kun je heel hard gaan. En dat is op een fiets extreem goed te meten."
Bekijk de samenvatting van de klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles:
Pogacar, Sloveens kampioen tijdrijden, reed een wattage van bijna 6,5 per kg. Wat kun je daarover zeggen?
"Je kunt stellen dat 6,4 watt per kilogram de grens is als je rekent naar 45 minuten tot een uur, maar dit was een stuk korter." (De klim aan het einde van de tijdrit was 5,9 kilometer, red.)
"Dus je kunt iets harder. Naar 6,6 of zelfs 6,7 watt, denk ik. Die 6,5 van Pogacar was top, maar niet óver de top."
Dumoulin zat op 6,2 watt, net als op het WK tijdrijden. Dat was toen heel goed - hij werd er ook wereldkampioen mee - maar nu niet goed genoeg.
"Ja, maar het is niet dezelfde rit. Het lijkt er wel op, met een vlakke aanloop en een steile klim. Maar die klim was nu toch anders. En nu was Tom anders voorbereid, denk ik, en ook meer vermoeid dan voor het WK."
"Op dat WK was Dumoulin gebrand, dat was de dag waarop hij supergoed wilde zijn. En dat was-ie. Nu was hij ook wel gebrand op een heel goede tijd, maar hij was niet 100% fris. Als je 3% minder bent, verlies je zo 30 of 60 seconden."
Dumoulin bleef op zijn tijdritfiets zitten, terwijl Pogacar tijdens de rit van fiets wisselde. Heeft dat invloed gehad?
"Ja, ik denk het wel. Uiteindelijk zie je dat iemand die op zijn klimfiets gaat rijden, het tijdsverlies van een snelle wissel weer inhaalt en sneller wordt."
Dumoulin keek heel verbaasd naar die waardes en zei: 'Dat haal ik nooit.' Heeft hij gelijk?
Vroemen: "Op dat moment zal hij dat zeker zo gevoeld hebben, omdat hij echt voluit heeft gereden. Hij zal gedacht hebben: ik heb echt alles eruit gehaald wat er voor mij in zat en nog rijdt iemand 1.20 eraf. Hoe dan?! Maar dat is die dag geweest. En hij was niet 100% fris. Als hij dat op een andere dag wel is, zit hij er wel bij."
"En niet alle tijdritten zijn zoals deze, hè. Een vlakke tijdrit geeft weer een totaal ander plaatje. Dan heb je die beklimming aan het eind niet en rijdt Tom, denk ik, weer harder."
Concluderend: is Pogacar bovenmenselijk?
"Nee. Maar het is wel een verschrikkelijk toptalent."