Verstappen blijft worstelen en zet elfde zege uit zijn hoofd: 'Die kun je vergeten'
Max Verstappen voorspelde donderdag al geen dominante Red Bulls in Singapore en kreeg pijnlijk gelijk. Na maanden van suprematie van zowel rijder als renstal, ongekend in de Formule 1, krijgt Verstappen zijn auto op het stratencircuit van Marina Bay niet zoals hij hem hebben wil.
In de simulator voelde hij het al aankomen en ook na drie trainingen bleef de oplossing onvindbaar. "We begrijpen de auto hier gewoon niet."
Voor Verstappen eindigde de kwalificatie al in de tweede sessie op een elfde plek. Hij moest zich voor verschillende incidenten, waaronder het hinderen van coureurs op de baan, melden bij de wedstrijdleiding, die besloot hem geen gridstraf op te leggen.
Berusting, geen frustratie
In het verleden was Verstappen niet zelden stikchagrijnig bij tegenslag, maar in de paddock in Singapore oogt hij gelaten. Geen frustratie, maar berusting. "Ik wil graag winnen, maar als het niet kan, moet je dat accepteren."
Verstappen heeft zich erbij neergelegd dat er een einde komt aan zijn serie overwinningen. Tien grand prixs op rij wist hij te winnen, een unicum in de sport. De elfde zal er niet komen, is hij stellig.
"Dat kun je vergeten. Je kunt hier niet inhalen. Op andere circuits, zoals Spa, kun je als laatste starten en toch winnen. Hier kan dat niet. Dat hoort bij een stratencircuit."
Het wordt een zware, lange wedstrijd.
Verstappen won niet alleen de laatste tien races, hij zegevierde in twaalf van de veertien verreden GP's. De andere twee gingen naar zijn teamgenoot Serigio Pérez, die zelfs nog achter Verstappen eindigde in de kwalificatie op P13.
De ongeslagen serie van Red Bull Racing in 2023 eindigt dan toch, want in wonderen gelooft Verstappen niet in Singapore.
"Normaal gesproken is onze auto op zondag beter in het sparen van banden dan de concurrentie, maar je moet hier echt veel sneller zijn om te kunnen inhalen. Ik denk wel twee à drie seconden per ronde. En dat zijn we niet, niet met deze balans van de auto. Het wordt een zware, lange wedstrijd."
De prestaties van de auto waren echter na de twee trainingen op vrijdag nog slechter dan hij had voorspeld. De zaterdag bood aanvankelijk hoop.
'Ik bleef maar wegglijden'
"De derde training was al beter. We boekten wat progressie, het begon erop te lijken. Daarna deden we nog wat aanpassingen waarvan we dachten dat ze ons zouden helpen."
Het tegendeel bleek het geval. Maar precies aangeven waarom de afstelling hem niet dichter bij de top van het veld bracht, kon Verstappen niet. "We snappen dat probleem niet, anders hadden we het niet slechter gemaakt."
De remmen waren onderdeel van de problemen. "Ik kon in de kwalificatie niet hard en snel op de rem trappen. Op een stratencircuit is het cruciaal om op je remmen te vertrouwen. We hadden het hele weekeinde al moeite met de korte, langzame bochten. Ik bleef maar wegglijden."
Het is in de kwalificatie lang niet zo beroerd geweest.
Dat die recordreeks eindigt, maakt hem niet extra teleurgesteld. "Ik wist dat er een dag zou komen waarop we niet meer zouden winnen. Het was een hele goede serie."
"Maar ik zou altijd kiezen voor een goed seizoen met een slecht weekeinde dan andersom, als je niet kan meedoen voor het kampioenschap en hier kan winnen."
De laatste keer dat Verstappen de derde sessie niet haalde, was aan het begin van het seizoen in Saudi-Arabië. Een gebroken aandrijfas speelde hem parten in de tweede race van het seizoen, die hij nog wel als tweede afsloot.
Pas in de vijftiende grand prix is de overwinning al voor de race begint uit het zicht verdwenen. "Ik wil het niet te dramatisch laten klinken, maar het is een zwaar weekeinde. Het is in de kwalificatie lang niet zo beroerd geweest."
Lichtpuntje is dat Verstappen over een week in Japan wel weer verwacht mee te doen om de zege. "Ik heb er vertrouwen in dat we in Suzuka sneller zullen zijn, dat voelde ik in de sim al aan."
Max Verstappen heeft in zijn F1-carrière (vanaf 2015) al op 23 verschillende circuits gewonnen, maar zegevierde nog nooit in Singapore. Bekijk in deze video op welke circuits hij wist te winnen en waar de teller nog op nul staat.