Verstappen niet boos of teleurgesteld in Miami: 'Minimaal tweede worden'
"Ik ben niet heel erg boos of teleurgesteld", sprak Max Verstappen in Miami, nadat hij zich slechts als negende had gekwalificeerd voor de race. "Want ik denk dat ik minimaal tweede kan worden."
In de beslissende fase van de kwalificatie maakte Verstappen eerst zelf een kleine fout, waarna Charles Leclerc even later een grote fout maakte. De Ferrari-coureur schoof hard van de baan en de kwalificatie werd niet meer hervat.
Gebrek aan grip
Niemand kon zich daardoor nog verbeteren en omdat Verstappen helemaal geen tijd had neergezet, moet de tweevoudig wereldkampioen zich vanaf de negende plek een weg naar voren zien te banen. Vanwege het gebrek aan grip wordt dat nog geen eenvoudige opgave.
Dat gebrek aan grip op het circuit in Miami (speciaal voor deze race aangelegd in de buurt van het American football-stadion van de Miami Dolphins) ondervond Verstappen zelf ook. "Ik raakte een klein beetje van de ideale lijn af. Dan verlies je meteen veel tijd, waardoor ik besloot om de ronde te stoppen."
"Dan hoop je dat er geen rode vlag komt en dat je nog een tweede ronde kunt rijden. En als je daaraan denkt, dan gebeurt het natuurlijk juist", mokte hij.
Nieuwe inhaalraces
Maar echt kwaad of teleurgesteld was Verstappen niet. "We rijden allemaal op de limiet. Dan is een foutje snel gemaakt, zeker op deze baan. Het overkwam mij ook. Je wilt altijd perfect zijn, toch? Maar dat lukte vandaag niet."
En dus wacht hem een inhaalrace, zoals hij de laatste maanden vaker heeft laten zien. In Saudi-Arabië moest hij eerder dit seizoen als vijftiende starten en eindigde hij als tweede. En vorig jaar won Verstappen zelfs races waarin hij als tiende (Hongarije) en veertiende (België) begon.
"We zijn het hele weekend erg snel geweest, de auto is gewoon goed", zei Verstappen. "Met onze snelheid moet het mogelijk zijn om snel naar voren te gaan in de race."
"Ik hoop alleen dat het geen DRS-trein wordt, want dan hebben we wel een probleem", zei Verstappen. Bij een DRS-trein rijden meerdere auto's binnen een seconde van elkaar, waardoor niemand voordeel van het DRS-inhaalsysteem heeft.
Bovendien zijn de DRS-zones in Miami korter dan vorig jaar, waardoor inhalen iets lastiger is. Tijdens de rijdersbriefing deden enkele coureurs daar hun beklag over, maar de FIA gaat het circuit niet meer tijdens het raceweekend aanpassen.
IJsbaan
Sergio Pérez, Verstappens teamgenoot en naaste belager in de WK-stand, start op poleposition. De Mexicaan noemde de delen van het circuit naast de ideale racelijn "een ijsbaan".
"Als je hier van de ideale lijn afgaat, heb je meteen een probleem", legde Pérez uit. "Het wordt daardoor best lastig om in te halen."
Pérez zat op de persconferentie van de topdrie van de kwalificatie tussen de Spanjaarden Fernando Alonso en Carlos Sainz. Voor het eerst bestond de topdrie van een kwalificatie in de Formule 1 volledig uit Spaanstalige coureurs.
"In Miami nota bene, waar veel latino's wonen", zei Pérez. "Het zou voor mij erg speciaal zijn als ik hier kan winnen. Alonso en Sainz zijn mijn grootste uitdagers. Het zou mooi zijn als we met drie Spaanstaligen aan de champagne kunnen na de race."
De Vries op zijn hoede
Nyck de Vries, de tweede Nederlander in de Formule 1, reed een behoorlijke kwalificatie. De coureur van AlphaTauri plaatste zich als vijftiende, waarmee hij zijn beste kwalificatie van het seizoen evenaarde.
Ook De Vries is op zijn hoede voor het gladde circuit. "Buiten de racelijn is de grip heel erg laag. Foutjes kunnen daardoor overal op het circuit gebeuren. Iedereen zoekt de grens op en soms ga je eroverheen. Op andere circuits kun je dat nog wel herstellen, maar hier ben je meteen alle grip kwijt."
Behalve het gebrek aan grip is er nog een andere factor die tijdens de race een rol kan gaan spelen: het weer. Er wordt regen voorspeld in Miami, vermoedelijk nog voor de start van de race.
"Daar hoop ik op", zei De Vries. "Want dat zou de boel flink door elkaar kunnen schudden."