Max Verstappen in actie
NOS Sport

'Goed dat FIA naar teams luistert', maar ook twijfel bij nieuwe opzet sprintrace

  • Ronald van Dam

    Redacteur en commentator NOS Sport

  • Ronald van Dam

    Redacteur en commentator NOS Sport

"Goed dat ze naar de teams hebben geluisterd", is de reactie van Jeroen Bleekemolen op de invoering van een extra kwalificatie voor sprintraces in de Formule 1. Die gaat komend weekeinde tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan al in, zo maakte de internationale autosportfederatie FIA dinsdag bekend.

Op vrijdag kwalificeren de coureurs zich voor de race op zondag. Op zaterdag komt er een kwalificatie bij - de zogeheten Sprint Shootout - die de startopstelling voor de sprintrace bepaalt, waarbij zes keer per jaar extra punten zijn te verdienen.

Met 'ze' bedoelt Bleekemolen de FIA die tegemoet komt aan de wensen van de Formule 1-teams om het format per direct aan te passen. "Voorheen bepaalde de uitslag van de sprintrace op zaterdag de startopstelling voor zondag", zegt de autocoureur en Formule 1-analist bij de NOS.

Zo ziet de nieuwe opzet eruit

"Baku is een stratencircuit, waar je bij de sprintrace het risico loopt dat het misgaat en dan zijn je kansen op een goede klassering in de echte race ook meteen een stuk kleiner. Daar is nu mee afgerekend."

Collega-analist Jan Lammers staat er iets anders in. "Ik ben toch iemand van de generatie die vindt dat zo'n grand prix zich opbouwt naar de race op zondag. Hier wordt toch tegemoetgekomen aan de zich verjongende doelgroep met meer spanningsmomenten in een weekeinde. Vergelijk het met de Champions League in het voetbal, met twee speeldagen per week. Het wordt steeds meer, niet minder. Ook de Formule 1 gaat die kant op."

Jan Lammers

De sprintrace is een fenomeen dat in 2021 werd ingevoerd om de Formule 1-weekeinden een oppepper te geven. Vaak was de klacht te horen dat de vrijdag met alleen de vrije trainingen niets voorstelde. Daar werd met het verschuiven van de kwalificatie naar de vrijdag iets aan gedaan. In 2021 en 2022 waren er drie weekenden met een sprintrace, sinds dit seizoen zes, waarbij de eerste acht coureurs punten scoren.

Ook andere motorsporten hebben aan de kwalificatieopzet gesleuteld. In de MXGP rijden de motocrossers met ingang van dit seizoen op zaterdag een kwalificatierace, waarbij de eerste tien rijders extra punten voor de wereldtitelstrijd verdienen. In de elektrische raceklasse Formule E is in 2022 een nieuw format ingevoerd. De snelste acht strijden in een spectaculair knock-out systeem om poleposition.

'Puntje van je stoel'

Lammers vindt het wel goed dat bij de zes grands prix met een sprintrace de vrijdag nu een injectie krijgt. "Die vrijdag is altijd slaapverwekkend. Door de kwalificatie voor de race daarheen te brengen, zit je meteen op het puntje van je stoel. Maar ik blijf toch het gevoel houden dat de sport zich steeds meer richting entertainment beweegt."

"Voor mij is poleposition echt 'een ding'. Als je nu op zaterdag de pole pakt voor de sprintrace, is dat leuk voor het plakboek, maar het gaat toch maar echt om één pole: die voor de race op zondag", aldus Lammers.

"Maar dat heb ik ook met DRS, het systeem met de openklappende achtervleugel om het inhalen te bevorderen. Iemand kan zeggen dat hij met DRS Max Verstappen inhaalt, maar dat wil ik zonder nog weleens zien. Nogmaals, ik begrijp dat er wordt gedacht aan de jonger wordende Formule 1-fan. Maar persoonlijk moet ik er toch even aan wennen."

'Teams hadden niks te vertellen'

Bleekemolen heeft er minder moeite mee. "Ik vind het vooral goed dat deze verandering in goed overleg wordt ingevoerd. Vroeger had je Bernie Ecclestone, die als baas van de Formule 1 veel goeds voor de sport heeft gedaan, maar die gewoon zei: zo doen we het. De teams hadden niets te vertellen. Gelukkig is het nu in goed overleg gegaan."

Overigens is er een verschil in lengte tussen de twee kwalificaties. Ze zijn beide opgesplitst in drie delen, maar in de sprintkwalificaties worden de sessies korter (twaalf, tien en acht minuten tegenover achttien, vijftien en twaalf minuten). Om de teams verder tegemoet te komen en het aantal gridstraffen te verminderen, geeft de FIA toestemming een extra motor te gebruiken in het seizoen, vier in plaats van drie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl