Einde megadeal: Jumbo stopt eind 2024 als hoofdsponsor wieler- en schaatsploeg
Op de dag dat het Nederlandse Team Jumbo-Visma - de beste wielerploeg ter wereld - alweer zijn twintigste overwinning behaalt in 2023 wordt duidelijk dat hoofdsponsor Jumbo zich aan het einde van 2024 terugtrekt als voornaamste geldschieter, ook van de gelijknamige schaatsploeg.
De supermarktketen heeft dit, zo blijkt uit bronnen die de NOS gesproken heeft, eind 2022 al kenbaar gemaakt aan de ploegleiding. Sindsdien wordt er achter de schermen hard gewerkt door onder andere Jac Orie (coach van het schaatsteam), directeur Richard Plugge en de commissarissen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Jumbo bevestigt woensdag in een reactie dat het contract eindig is. Ook is niet zeker of het na 2024 überhaupt nog geld stopt in de Nederlandse sportwereld. "Op dit moment kijken we naar onze positionering", laat een woordvoerder weten. "Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie en ambities én de behoeftes van onze klant."
Nieuwe dimensie
Hoewel het bedrijf ook weer niet uitsluit dat het langer aan het wieler- en schaatsteam verbonden blijft, zal dat niet als hoofdsponsor zijn.
Dat schetst ook een woordvoerder van de wielerploeg: "Het is niet aannemelijk dat we op dezelfde voet verder gaan. We zijn nu samen met Jumbo aan het kijken of we vanaf 2025 een nieuwe dimensie kunnen geven aan de samenwerking. Alle scenario's liggen op tafel, maar waar het allemaal eindigt...?"
Even terug in de tijd. Het is maart 2018 en een trotse directeur Richard Plugge verschijnt voor de camera van de NOS. "Dit is een megadeal. Ongekend voor de Nederlandse sport." Hij heeft zojuist namens Team Oranje BV, het overkoepelende bedrijf van zijn schaats- en wielerploeg, een overeenkomst gesloten die zijn bedrijf voor onbepaalde tijd aan supermarktketen Jumbo koppelt.
Plugge schetst hoe het op papier staat. "Een overeenkomst voor minimaal vijf jaar, met een opzegtermijn van twee jaar. Jumbo zet echt zijn schouders eronder. Het is echt heel bijzonder dat ze het doen."
'Er is nogal wat gebeurd daar'
Het was jarenlang een huwelijk zonder barstjes. Vooral de wielerploeg steeg sinds 2018 elk jaar tot nieuwe hoogten, waarbij in 2022 zelfs de Tour de France gewonnen werd. Jumbo vierde de successen mee, met topman Karel van Eerd, sportliefhebber pur sang, voorop.
Maar met het overlijden van Van Eerd in december vorig jaar en eerder al het terugtrekken van zijn zoon Frits uit het familiebedrijf vanwege vermeende betrokkenheid bij een witwaszaak, veranderde de situatie.
Of zoals Plugge het vanmiddag stelt: "Ik voelde het besluit aankomen. Er is nogal wat gebeurd daar."
Dit is de opmaat naar het stoppen van sponsoring. Het kan bijna niet anders of dit is een nette stap om een harde boodschap zacht te laten landen.
Sportmarketeer Bob van Oosterhout kent de situatie binnen Jumbo goed. "Karel (van Eerd, red.) was een enorme wieler- en schaatsliefhebber. Hij is helaas overleden. En ook die witwaszaak, waarbij Frits van Eerd genoemd wordt, hakt er flink in. Hierdoor is de term sportsponsoring een beetje besmet geraakt binnen het Jumbo-concern."
"Tel daar vervolgens bij op dat het marktaandeel van Jumbo onder druk staat. De optelsom daarvan maakt dat de huidige beleidsbepalers met elkaar om de tafel gaan zitten en zich afvragen: willen we dit nog wel op deze manier?"
Ondanks alles is er bij Plugge geen sprake van paniek. "Dit project gaat nog wel door. We zijn met elkaar, met Jumbo en met Visma, aan het kijken hoe we de toekomst gaan aanvliegen. Maar we kunnen gewoon door. Er zijn geen enkele zorgen, er is geen reden tot paniek. We hebben meer partners dan alleen Jumbo. We hopen dat we dit nog jaren kunnen voortzetten."
Ook Van Oosterhout ziet de toekomst van de schaats- en wielerformatie niet somber in.
"Dit verhaal kan een positief effect hebben. Je hebt tot eind 2024 om te zoeken naar een grote internationale sponsor. Dat past eigenlijk misschien wel beter bij de volgende stappen van deze ploegen, die al jaren actief zijn in de wereldtop."